Rozdział
I
Podstawa prawna działania
§1
1. Środowiskowy Dom Samopomocy w Żegocinie, zwany dalej „Domem", jest jednostką
organizacyjną Gminy Żegocina, finansowaną za j ej pośrednictwem przez Wojewodę
Małopolskiego.
2. Dom działa na podstawie:
1/ ustawy z dnia 26 listopada 1998 r o finansach publicznych / Dz. U. z 2003r. Nr 15,
póz. 148. z późn. zm. /, zwanej dalej ustawą o finansach publicznych,
2/ ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej / Dz. U. Nr 64 póz. 593 z późn.
zm. /, zwanej dalej ustawą o pomocy społecznej,
3/ ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r o ochronie zdrowia psychicznego / Dz. U. Nr 111, póz.
535 z póz. zm./, zwaną dalej ustawą o ochronie zdrowia psychicznego,
4/ Rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 11 grudnia 1995r w sprawie
psychiatrycznych świadczeń zdrowotnych w domach pomocy społecznej i środowiskowych
domach samopomocy / Dz. U. z 1996r. Nr 5, poz.38/
5/ postanowień niniejszego Statutu.
3. Dochody i wydatki Domu objęte są budżetem Gminy Żegocina.
4. Dom może tworzyć środki specjalne zgodnie z przepisami prawa.
5. Nadzór i kontrolę nad Domem sprawuje Rada Gminy i Wójt Gminy Żegocina.
Rozdział II
Cele i zadania Środowiskowego Domu Samopomocy.
§2
1. Środowisko wy Dom Samopomocy jest przeznaczony dla osób dorosłych, powyżej 18 roku
życia, zamieszkałych na terenie Gminy Żegocina i innych gmin,
wykazujących zaburzenia psychiczne i upośledzonych umysłowo, które aktualnie nie
wymagają leczenia szpitalnego, zwanych dalej uczestnikami Domu.
2. Siedziba Środowiskowego Domu Samopomocy mieści się w Żegocinie.
3. Nieruchomości przeznaczone na siedzibę Domu są własnością Gminy Żegocina.
§3
1. Cele Środowiskowego Domu Samopomocy obejmują w szczególności:
1/ integrację społeczną tj. umożliwienie osobom niepełnosprawnym pozostanie w
społeczności lokalnej oraz środowisku rodzinnym,
2/ kształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia gospodarstwa domowego,
planowania budżetu, załatwiania spraw urzędowych,
3/ aktywizowanie uczestników tj. rozwijanie ich zainteresowań, indywidualnych uzdolnień
poprzez udział w różnorodnych zajęciach w postaci rehabilitacji
ruchowej, zajęciowej, muzyko terapii, psychoterapii,
4/ tworzenie warunków, w których uczestnicy będą mogli realizować potrzeby: bytowe,
samorealizacji, rekreacyjno-kulturowe, religijne, towarzyskie i inne,
5/ podtrzymywanie efektów terapeutycznych, wydłużenie okresu remisji choroby poprzez
psychoterapię grupową, indywidualną, socjoterapię, terapię zajęciową,
6/ profilaktykę w zakresie zdrowia psychicznego, wzmacnianie samokontroli, stosowania
zaleceń terapeutycznych, systematyczne zażywanie leków, udział w różnych formach
terapii,
7/ kreowanie postaw samorządności i zaangażowania uczestników na rzecz Domu,
8/ umożliwienie rozwoju kulturalnego i osobowości uczestników, 91 podejmowanie i
utrzymywanie ciągłego kontaktu z rodzinami uczestników i ze środowiskiem lokalnym,
2. Zadaniem Domu jest:
1/ zapewnienie rehabilitacji społecznej uczestnikom Domu,
2/ inspirowanie powstania grup wsparcia i wzmacnianie więzi społecznych w środowisku,
3/ zapewnienie psychologicznej i psychiatrycznej opieki zdrowotnej,
§ 4
1. Dom realizuje swoje zadania w szczególności poprzez udzielenie świadczeń w zakresie
rehabilitacji społecznej obejmującej:
1/ podtrzymywanie i rozwijanie u uczestnika umiejętności niezbędnych do samodzielnego
życia,
2/ podejmowanie działań w celu przygotowania osób z zaburzeniami psychicznymi do
podjęcia pracy,
3/ pomoc w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia,
4/ poradnictwo w zakresie świadczeń socjalnych,
5/ doradztwo (pomoc w budowaniu budżetów domowych, rozwiązywanie konfliktów ),
6/ kształtowanie umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu,
7/ rehabilitację ruchową,
8/ organizowanie imprez świątecznych,
9/ terapię zajęciową w celu rozwijania własnych umiejętności i uzdolnień,
2. Zapewnienie oparcia i samopomocy obejmuje:
1/ aktywizowanie rodzin oraz przyjaciół uczestników do uczestnictwa w życiu Domu,
2/ indywidualne poradnictwo dla rodzin osób z zaburzeniami psychicznymi,
3/ współpracę z organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, związkami
wyznaniowymi, stowarzyszeniami, fundacjami oraz innymi podmiotami w celu realizacji zadań
regulaminowych Domu,
3. Opieka psychologiczna i psychiatryczna, opieka zdrowotna obejmuje w szczególności:
1/ trening świadomego uczestnictwa we własnej farmakoterapii,
2/ konsultacje i okresowe oceny stanu psychicznego,
3/ psychoterapię,
4/ opiekę psychologiczną.
Rozdział III
Organizacja Domu
§ 5
Dom świadczy usługi na rzecz osób z zaburzeniami spełniającymi kryteria ustalone w
art.3 pkt. 1a, b i c ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, mieszkającymi na terenie
Gminy Żegocina i innych Gmin.
1. Dom jest czynny od poniedziałku do piątku, przez osiem godzin dziennie.
2. Dom prowadzi działalność w pomieszczeniach umożliwiających zorganizowanie opieki
psychiatryczno - psychologicznej, wypoczynku, życia kulturalnego, terapii zajęciowej,
rehabilitacji ruchowej, spożywania posiłków, a także pomieszczeniami i urządzeniami
kuchennymi oraz sanitarno - higienicznymi.
§ 6
1. Osoby przyjmowane są do Domu na podstawie decyzji administracyjnej Kierownika Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie lub Kierownika innego Miejskiego lub Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej właściwego dla miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się
o przyjęcie w porozumieniu z Kierownikiem Domu.
2. Pobyt w Domu następuje za zgodą osoby lub jej przedstawiciela ustawowego.
3. Zasady odpłatności za pobyt w Domu określi Rada Gminy odrębną uchwałą.
Rozdział IV
Organy Domu
§ 7
1. Domem kieruje i reprezentuje jednoosobowo na zewnątrz Kierownik odpowiedzialny za
wszystkie aspekty działalności Domu.
2. Kierownik Domu odpowiada za prawidłowe zorganizowanie nadzoru i ochrony nad
majątkiem, w tym celu wyznacza osoby materialnie i służbowo odpowiedzialne za majątek,
które rozlicza okresowo w formie przeprowadzanej inwentaryzacji.
3. Kierownik Domu odpowiada za prawidłowe wykonanie zadań Domu.
4. Kierownika Domu zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Żegocina.
5. Kierownik Domu wykonuje obowiązki przełożonego służbowego dla wszystkich
zatrudnionych w Domu pracowników oraz jest osobą upoważnioną do dokonania w stosunku
do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
§ 8
1. W Domu może działać Rada Domu jako organ, opiniodawczo - doradczy, która w ramach
dialogu społecznego winna wspierać kierownika domu w zarządzaniu tą jednostką
organizacyjną pomocy społecznej.
2. Członkami Rady mogą być zwłaszcza: uczestnicy zajęć w domu, ich reprezentanci,
przedstawiciele organizacji pozarządowych, samorządu terytorialnego i administracji
rządowej.
§ 9
Dom działa w oparciu o regulamin organizacyjny opracowany przez Kierownika Domu
określający miedzy innymi szczegółową organizację Domu.
Rozdział V
Gospodarka finansowa Środowiskowego Domu Samopomocy.
§ 10
1. Dom prowadzi gospodarkę finansową jako jednostka budżetowa Gminy Żegocina zgodnie z
zasadami określonymi w ustawie o finansach publicznych.
2. Dom posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
3. Dom w szczególności:
1/ pokrywa swoje wydatki z budżetu Gminy Żegocina,
2/ odprowadza pobrane dochody na rachunek dochodów budżetu Gminy Żegocina.
4. Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy, opracowany przez
Kierownika Domu na podstawie uchwały Rady Gminy Żegocina.
5. Kierownik Domu może w celu realizacji zadań Domu, zaciągać zobowiązania
pieniężne do wysokości kwot wydatków określonych w zatwierdzonym planie finansowym
Domu, zaciąganie zobowiązań przez Kierownika Domu wymaga kontrasygnaty Skarbnika Gminy.
6. Kierownik Domu jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej, w tym za
wykonywanie określonych ustawą obowiązków w zakresie kontroli.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 11
Z treścią Statutu i Regulaminu Organizacyjnego powinni być zapoznam wszyscy uczestnicy
i pracownicy Domu.
§ 12
Zmiany w niniejszym Statucie będą wprowadzone w trybie właściwym dla jego uchwalenia. |