PROCEDURA "NIEBIESKIE KARTY"

     W 1997 roku Komenda Główna Policji wraz z Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stworzyła procedurę oraz formularz do niej pod nazwą "Niebieskie Karty". Procedura weszła w życie rok później, po pilotażowym jej zastosowaniu oraz stwierdzeniu dużej przydatności w pracy dzielnicowych i interweniujących w środowiskach funkcjonariuszy - do 2004 roku Niebieskie Karty funkcjonowały wyłącznie w Policji. W tymże roku zmiana ustawy o pomocy społecznej przyniosła ze sobą zmianę uprawnień pracownika socjalnego, który stosownie do obecnie już uchylonego artykułu 107 ust. 2 "w przypadku gdy podczas przeprowadzania wywiadu (...) poweźmie informację o występowaniu przemocy w rodzinie, może za zgodą osoby zainteresowanej wypełnić formularz "Pomoc Społeczna - Niebieska Karta", stanowiący załącznik do kwestionariusza wywiadu. Jak widać, ustawodawca podchodził do problemu przemocy w rodzinie bardzo delikatnie, a działania pracownika socjalnego uwarunkowane były zgodą i przyzwoleniem strony dotkniętej problemem. Sytuacja zmieniła się całkowicie po nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, która miała miejsce w roku 2010.
    Nowe przepisy narzuciły na gminy tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy, które wiązało się z przygotowywaniem i realizacją wieloletnich programów, prowadzeniem specjalistycznego poradnictwa w zakresie przeciwdziałania przemocy dla mieszkańców, zapewnieniem ofiarom przemocy miejsc w ośrodkach wsparcia, oraz tworzeniem zespołów interdyscyplinarnych. Podstawowy skład zespołu został określony w ustawie, w jego skład wchodzą przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, oświaty, ochrony zdrowia, organizacji pozarządowych oraz kuratorzy sądowi. Zespół interdyscyplinarny jest ciałem kolegialnym, które może tworzyć w swych strukturach grupy robocze skoncentrowane na pracy z konkretnymi przypadkami. Rolą zespołu oraz grup roboczych jest m.in. realizacja procedury Niebieskie Karty, która została odpowiednio zmodyfikowana i rozszerzona.
    W chwili obecnej, na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów procedurę "Niebieskie Karty" rozpoczyna wypełnienie przez przedstawiciela jednostki pomocy społecznej, GKRPA, policji, oświaty lub ochrony zdrowia formularza zatytułowanego "Niebieska Karta - A". Widzimy więc, że prawodawca uznał, iż należy rozszerzyć kompetencje wszczynania procedury na inne grupy zawodowe, mające bezpośrednio do czynienia z ofiarami przemocy - lekarzy, pielęgniarki, ratowników medycznych, którzy w formularzu mają podobnie jak policja oddzielną część do wypełnienia, oraz pedagogów szkolnych, nauczycieli, dyrektorów szkół. Praktyka pokazuje, że przedstawiciele tych podmiotów bardzo niechętnie korzystają z przysługujących im możliwości, przypadki wszczęcia przez nich procedury Niebieskie Karty są niemalże incydentalne.
    Sam formularz także uległ znacznym zmianom. Po pierwsze "powiększył" się aż do czterech części: części A wypełnianej na miejscu zdarzenia, pomagającej zebrać podstawowe informacje o ofierze, sprawcy, rodzinie, formach przemocy występującej w danym przypadku, działaniach prowadzonych czy to wcześniej, czy też na miejscu zdarzenia, oraz stanie zdrowia. Po wypełnieniu część ta zostaje niezwłocznie przekazana do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego, który z kolei przekazuje Niebieską Kartę członkom zespołu bądź powołanej dla przypadku grupy roboczej.
    Część B to zbiór niezbędnych ofierze przemocy informacji i zaleceń dotyczących zjawiska przemocy w rodzinie oraz możliwości uzyskania pomocy, porady, wsparcia. Osoba sporządzająca część A Niebieskiej Karty wręcza ten "niezbędnik" ofierze po sporządzeniu formularza A, zaś jeżeli dotknięte przemocą jest dziecko, rodzicowi (nie stosującemu przemocy!), bądź opiekunowi prawnemu czy też innej osobie najbliższej.
    Części C i D wiążą się bezpośrednio z pracą zespołu interdyscyplinarnego, lub utworzonej dla danego przypadku grupy roboczej - pierwsza z nich sporządzana jest na posiedzeniu zespołu/grupy podczas rozmowy z zaproszoną osobą dotkniętą przemocą. Służy zdobyciu bardziej szczegółowych informacji na temat sytuacji rodziny, oraz sporządzeniu indywidualnego planu pomocy rodzinie. Druga zaś zostaje wypełniona na posiedzeniu z udziałem sprawcy przemocy, służy potwierdzeniu stosowania przemocy w rodzinie, diagnozie przeszłości sprawcy i jego ewentualnych konfliktów z prawem, oraz działań zespołu wobec osoby stosującej przemoc.
    Po sporządzeniu indywidualnego planu pomocy osobie dotkniętej przemocą w rodzinie, zespół rozdziela poszczególne działania na konkretne instytucje. Od tej pory członkowie zespołu działają na rzecz rodziny w ramach swoich obowiązków służbowych, co pewien czas kontaktując się ze sobą i informując o postępach, aż do doprowadzenia do ustania przemocy w rodzinie. Niebieską Kartę zakańcza się protokołem podpisywanym przez przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego, który zawierać musi obowiązkowo dane osób, wobec których była realizowana procedura, datę rozpoczęcia i zakończenia procedury oraz podjęte w jej ramach działania.
    Należy podkreślić, że wszelkie działania podejmowane w ramach Niebieskiej Karty muszą być dokumentowane - nie jest to efektem rozrośniętej biurokracji, ale wynika z potrzeby gromadzenia ewentualnych dowodów dla prokuratury i sądu, w razie złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa. Podkreślić należy, że zespół nie ma obowiązku zawiadamiać organów ścigania o popełnieniu przestępstwa w każdym przypadku, kiedy założona została Niebieska Karta. Trzeba bowiem pamiętać, że nie każde zachowanie mogące zostać zakwalifikowane jako przemoc jest przestępstwem w rozumieniu prawa karnego.
    Bardzo istotne w znowelizowanej procedurze Niebieskie Karty jest to, iż prawodawca odszedł całkowicie od zgody ofiary przemocy, rodziny na podjęcie wobec niej działań. W artykule 9d ust. 1 wyraźnie zaznaczono, iż "podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę "Niebieskie Karty" i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie". Brak zgody strony może pomagać w sytuacjach, gdy zastraszona ofiara sama nigdy nie odważyłaby się zwrócić po pomoc. Pomocne jest w chwili kiedy mamy do czynienia z przemocą obojga rodziców wobec dziecka - nie trzeba martwić się zgodą opiekuna prawnego, której najprawdopodobniej nie uzyskano by. Budzi jednak zastrzeżenia, czy podejmowanie działań bez zgody osoby zainteresowanej nie jest nadużyciem wobec wolności obywatelskich, czy w ogóle ma sens, skoro z zespołem nie będzie miał kto współpracować ani pojawić się na posiedzeniach, W formularzach nie ma miejsc na podpis osoby dotkniętej przemocą, nie ma także wymogu, aby sama osoba zainteresowana zgłaszała problem przemocy - obecnie Niebieską Kartę rodzinie może założyć w zasadzie każdy, kto uda się do jednej z ustawowo zobligowanych do tego osób i zgłosi przypadek. Ponieważ mogłoby to rodzić sytuacje, w których Niebieską Kartę zakładałyby osoby np. zwaśnione z rodziną, której sprawa dotyczy, w ramach zemsty, złośliwości, głupiego żartu, prawodawca co prawda nie zezwala na odmowę założenia Niebieskiej Karty, ale przewiduje możliwość błyskawicznego zakończenia procedury z uwagi na brak zasadności podejmowania działań. Konieczna do takiego rozwiązania jest bardzo wnikliwa diagnoza przypadku, którą znacznie ułatwia idea zespołowych działań przedstawicieli najważniejszych lokalnych instytucji.
    Podsumowując : zmiany w procedurze Niebieskie Karty położyły nacisk przede wszystkim na współpracę między rozmaitymi instytucjami, których przedstawiciele stykają się z problemem przemocy w rodzinie, mają możliwość wczesnej diagnozy i interwencji. Dopasowano formularz Niebieskiej Karty do idei szczegółowej diagnozy sytuacji, możliwości weryfikacji i oceny zasadności podejmowanych działań, oraz w efekcie długotrwałych działań zespołowych na rzecz polepszenia sytuacji w rodzinie. Jednocześnie nałożono na instytucje ogromną trudność oraz odpowiedzialność oceny sytuacji w rodzinie i postępowania na rzecz polepszenia jej warunków nawet wbrew woli jej członków i przy braku współpracy z ich strony. Pozostawiono ogromną swobodę interpretacji aktu wykonawczego, zezwalając na tworzenie prawa miejscowego w postaci np. uchwał podejmowanych przez zespół interdyscyplinarny, jeżeli chodzi o uściślenie sposobu realizacji procedury. Wszystko to w jednym celu - aby jeszcze skuteczniej zwalczać niebezpieczne zjawisko przemocy domowej, oraz chronić jej ofiary.


JAK ZAŁOŻYĆ NIEBIESKĄ KARTĘ?

    Jeżeli jesteś ofiarą przemocy w rodzinie lub jej świadkiem, jeżeli masz szczegółowe informacje o tym, że w czyjejś rodzinie dzieje się bardzo źle, dochodzi do aktów przemocy, bezpieczeństwo dzieci, osób starszych, niepełnosprawnych jest zagrożone, masz moralny obowiązek zgłosić to odpowiedniej instytucji!
    Zgodnie z przepisami prawo do założenia Niebieskiej Karty mają: pracownicy socjalni Twojego najbliższego Ośrodka Pomocy Społecznej, członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Policja, pedagodzy i nauczyciele szkolni, oraz pracownicy służby zdrowia: lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni. Wybierz spośród powyższych osobę, do której masz największe zaufanie, która w Twoim odczuciu będzie w stanie najlepiej, najskuteczniej Ci pomóc i nie czekaj! PRZEŁAM PRZEMOC!

Opracowanie: Dorota Durbas-Nowak

wstecz