ŻEGOCINA - PLAN ODNOWY WSI NA LATA 2009 - 2015

Wstęp
    Rozwój i odnowa obszarów wiejskich to jedno z kluczowych wyzwań, jakie stoją przed Polską w okresie integracji z Unią Europejską. Zasadniczym jej celem jest wzmocnienie działań służących zmniejszaniu istniejących dysproporcji i różnic
w poziomie rozwoju obszarów wiejskich w stosunku do terenów miejskich.
Plan Odnowy Miejscowości jest jednym z najważniejszych elementów odnowy wsi, jej rozwoju oraz poprawy warunków pracy i życia mieszkańców. Sporządzenie i uchwalenie takiego dokumentu stanowi niezbędny warunek przy aplikowaniu o środki finansowe w ramach "Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013" działanie "Odnowa i rozwój wsi", jak również stanowić będzie wytyczne dla władz Gminy Żegocina przy opracowaniu kierunków rozwoju miejscowości Żegocina. Celem działania "Odnowa i rozwój wsi" jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich. Działanie umożliwi rozwój tożsamości społeczności wiejskiej, zachowanie dziedzictwa kulturowego i specyfiki obszarów wiejskich oraz wpłynie na wzrost ich atrakcyjności turystycznej i inwestycyjnej. Obszarem realizacji Planu Odnowy Miejscowości Żegocina jest obszar tej miejscowości.

    Niniejsze opracowanie zawiera charakterystykę miejscowości, inwentaryzację zasobów służącą ujęciu stanu rzeczywistego, analizę SWOT, czyli mocne i słabe strony miejscowości, planowane kierunki rozwoju, przedsięwzięcia wraz z szacunkowym kosztorysem i harmonogramem działań. Plan Odnowy Miejscowości Żegocina to dokument, który określa strategię działań w sferze społeczno-gospodarczej na lata 2009-2015. Podstawą opracowania planu jest Strategia Rozwoju Gminy Żegocina na lata 2007 - 2015.
    Niniejszy plan jest planem otwartym stwarzającym możliwość aktualizacji w zależności od potrzeb społecznych i uwarunkowań finansowych. Oznacza to, że mogą być dopisywane nowe zadania, a także to, że może zmienić się kolejność ich realizacji w zależności od uruchomienia i dostępu do funduszy Unii Europejskiej.

Wprowadzenie

    Uwarunkowania Planu Odnowy Miejscowości polegają na tym, że ma on zdecentralizowany, lokalny charakter, obejmuje ograniczony teren jednej miejscowości i przygotowywany jest (przy udziale przedstawicieli gminy) z inicjatywy i przez mieszkańców miejscowości. Specyfika planu polega na tym, że jest on ukierunkowany na zagadnienia cywilizacyjno-kulturowe, koncentruje się na prostych, lokalnych przedsięwzięciach, które prowadzić mają do poprawy standardu i jakości życia mieszkańców. Ma mniej pro-gospodarczy, a bardziej pro-społeczny i pro-kulturowy charakter. I dzięki temu może stanowić doskonałe uzupełnienie strategii rozwoju całej gminy, która zazwyczaj koncentruje się na zagadnieniach infrastrukturalnych i gospodarczych.
    Celem planu jest podtrzymanie lub odtworzenie atrakcyjności wsi jako miejsca zamieszkania i zaplanowanie oraz przeprowadzenie tego w sposób dostępny, oczekiwany i popierany oraz wykonalny dla lokalnej społeczności. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszej sytuacji, gdy miasta oferują konkurencyjną alternatywę zamieszkania, a rolnictwo traci swą atrakcyjność jako źródło utrzymania, co prowadzi m.in. do migracji młodych ludzi, szczególnie tych lepiej wykształconych ze wsi do miasta.
    Idea odnowy wsi wyrasta z przekonania, że odnowiona, doinwestowana i ożywiona kulturowo wieś odzyska swoją atrakcyjność jako miejsce zamieszkania, zapewni swoim mieszkańcom godziwy standard i jakość życia oraz zdoła zatrzymać młodzież na miejscu. Nie jako "mini-miasto", wysoko zurbanizowana i konkurująca z ośrodkami miejskimi bogactwem oferty, ale właśnie jako "nowa wieś", nowoczesna, lecz ceniąca i zachowująca swój wiejski charakter i kulturową specyfikę.
Plan Odnowy Miejscowości ma więc charakter "planu małych kroków", ale w kierunku wielkich celów. Małych kroków, które podejmowane przez mieszkańców przy finansowym i organizacyjnym wsparciu gminy doprowadzić mają do trwałej poprawy miejscowych warunków życia.

Korzyści wynikające z posiadania Planu Odnowy:
1.    Plan umożliwia efektywne gospodarowanie zasobami takimi, jak środowisko, ludzie, infrastruktura i środki finansowe.
2.    Zapisanie tego procesu w formie dokumentu umożliwia stałą ocenę postępów i korygowanie błędów przez wszystkich członków społeczności lokalnej.
3.    Dokument umożliwia zaangażowanie władz lokalnych oraz mieszkańców w planowanie swojej przyszłości. Uwzględnienie różnych opinii, pomysłów i koncepcji często wymaga consensusu. Osiągnięty na drodze otwartej dyskusji pozwala na wypracowanie strategii, z którą będzie identyfikowała się społeczność lokalna.
4.    Tworzenie Planu Odnowy sprzyja realistycznej ocenie mocnych i słabych stron miejscowości a przez to przyjrzenie się możliwościom oraz potencjalnym problemom, które mogą się pojawić w przyszłości. W ten sposób można uniknąć wielu trudności.
     Podstawą tworzenia Planu Odnowy jest zdanie sobie sprawy z lokalnych zasobów i potencjałów, zmobilizowanie ich, zainwestowanie w rozwój i stworzenie systemu działań partnerskich tak, aby uzyskać efekt żywiołowego przyrastania inicjatyw i kumulowania się ich skutków. Projekt wprowadzonych do Planu zadań powstał w oparciu o wytyczne środowiska lokalnego i konsultacji społecznych.

I. CHARAKTERYSTYKA MIEJSCOWOŚCI ŻEGOCINA

1.    Położenie administracyjno-geograficzne
    Gmina Żegocina położona jest na pograniczu Beskidu Wyspowego i Pogórza Wielicko-Wiśnickiego. Jest najdalej na południe wysuniętą i najwyżej położoną gminą powiatu bocheńskiego. Sama Żegocina leży w górskiej kotlinie Beskidu Wyspowego. Poniższa mapa ukazuje Gminę Żegocina na tle powiatu bocheńskiego.

Powiat Bocheński.)

Rysunek 1. Położenie gminy Żegocina w powiecie bocheńskim.

Miejscowość Żegocina jest jedną z 5 miejscowości wyodrębnionych w podziale administracyjnym gminy Żegocina.

gmina.jpg (15537 bytes)
Rysunek 2. Podział administracyjny gminy Żegocina

    Gmina Żegocina liczy 5.070 mieszkańców, którzy zamieszkują pięć wiosek Bełdno, Bytomsko, Łąkta Górna, Rozdziele i Żegocina. Obejmuje swoim obszarem nieco ponad 35 km2. Gęstość zaludnienia wynosi 145 osób/km2. Należy do grup gmin najmniejszych zarówno pod względem liczby ludności jak i zajmowanej powierzchni.

2. Historia wsi Żegocina
    Przypuszcza się, że osada zwana dziś Żegociną została założona przez Wierzbiętę jeszcze w czasach Bolesława Krzywoustego (I poł. XII wieku). Wg Szczęsnego Morawskiego Książe Bolesław Wstydliwy nadał rycerzowi Żegocie - herbu Topór osadę Villa Żegota. Pod koniec XIII wieku właścicielem wsi był Zbigniew Żegota - dziedzic sąsiedniej Łąkty Starej, który w roku 1293 ufundował w Żegocinie kościół, co zapewne wiązało się z lokowaniem wsi na prawie niemieckim. Spadkobiercą Żegoty był Zawisza. Kolejnymi właścicielami wsi byli Otfinowscy. Około roku 1650 właścicielem wsi był arianin Jan Chłopicki. Potem Żegocinę i okoliczne wsie wykupili Lubomirscy z Wiśnicza i przekazali je w użytkowanie dzierżawcom. Po 1772 roku teren ten znalazł się pod zaborem austriackim. Rok 1846 przeszedł tu bez rozlewu krwi, choć dwory w Rozdzielu i Łąkcie Górnej zostały splądrowane. Krwawe żniwo zebrała
tu natomiast I wojna światowa, bowiem w grudniu roku 1914 rozegrała się w tych okolicach krwawa bitwa zakończona zwycięstwem wojsk austriacko-pruskich. Śladem tych wydarzeń są liczne w tej okolicy cmentarze wojenne. Po odzyskaniu niepodległości Żegocina znalazła się w powiecie bocheńskim. Prężnie działał tu ruch ludowy. W latach 30-tych Żegocina stała się modną wsią letniskową. Do zbudowanego przez właściciela okolicznych lasów Samuela Rosenbluma domu letniskowego "Leśniczówka" przybywało wiele rodzin żydowskich. Dnia 5 września 1939 roku
na teren gminy wkroczyli hitlerowcy. Ludność przeciwstawiła się okupantowi walcząc w szeregach Batalionów Chłopskich i Armii Krajowej. W styczniu 1945 roku Żegocina została wyzwolona bez walki przez wojska radzieckie. Po wojnie znalazła się w obrębie gminy Trzciana. W 1956 roku Żegocina stała się siedzibą Gromadzkiej Rady Narodowej, a w 1973 roku tu znalazła się siedziba władz gminy Trzciana - Żegocina przemianowanej następnie na gminę Żegocina
Po II wojnie św. zaszły tu olbrzymie zmiany. Przeprowadzono elektryfikację, utwardzono nawierzchnię dróg, wybudowano wiele obiektów użyteczności publicznej. Wybudowano wodociąg i gazociąg, oczyszczalnię ścieków, nowoczesną centrale telefoniczną. W latach 70-tych gmina przeżywała boom gospodarczy i była jedyną w województwie gminą samowystarczalną finansowo. Była wyróżniona nagrodą "Gmina - Mistrz Gospodarności". Gmina troszczy się o rozwój oświaty i dlatego w 1993 roku utworzono tu Liceum Ogólnokształcące i Zasadniczą Szkołę Zawodową.
    Z dniem 1 stycznia 1995 roku nastąpił podział gminy. Trzciana, Kamionna, Leszczyna, Rdzawa, Kierlikówka i Łąkta Dolna odłączyły się od Żegociny i utworzyły własną gminę, a siedzibą władz nowej gminy stała się Trzciana. W 1996 roku Żegocina przyjęła do realizacji dokument programowy "Strategia rozwoju Żegociny", który określa rozwój agroturystyki, uprawy owoców miękkich i rzemiosła jako główne kierunki rozwoju gminy. W tym samym roku zostało utworzone przez mieszkańców Stowarzyszenie Rozwoju Gminy i Wspierania Przedsiębiorczości, które w krótkim okresie czasu utworzyło Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości, a także Fundusz Pożyczek Wzajemnych. Żegocina nawiązała współpracę z węgierską gminą Jásaroksállász, z którą w dniu 6 lipca 1997 roku zostało zawarte porozumienie o współpracy. Efektem tej współpracy jest wymiana grup młodzieżowych.
    Dnia 9 lipca 1997 roku nawiedziła gminę i okolice katastrofalna powódź, która dokonała olbrzymich zniszczeń w wielu gospodarstwach oraz infrastrukturze technicznej: drogach, mostach, ujęciach wody, oczyszczalni ścieków. Zaradni mieszkańcy szybko odbudowali zniszczone obiekty, także dzięki pomocy wielu instytucji i organizacji.

II. INWENTARYZACJA ZASOBÓW MIEJSCOWOŚCI ŻEGOCINA

1. Ludność
    Żegocina to najliczniejsza wieś gminy, licząca 1689 mieszkańców, którzy stanowią 33,30 % ogółu mieszkańców gminy. Ludność miejscowości stanowią w przeważającej większości rolnicy. Coraz liczniej reprezentowani są prywatni przedsiębiorcy.
    W miejscowości Żegocina obserwowany jest pozytywny trend w postaci młodego społeczeństwa. Ludność w wieku przedprodukcyjnym stanowi 25,04 % społeczeństwa miejscowości (z czego w wieku przedprodukcyjnym jest 47,28 % kobiet, 52,72 % mężczyzn), w wieku produkcyjnym 63,47 % (w tym w wieku produkcyjnych jest 50 % kobiet, 50 % mężczyzn), a w wieku poprodukcyjnym 11,48 % (w tym w wieku poprodukcyjnym jest 64,43 % kobiet, 35,57 % mężczyzn). Dane te nie wykazują negatywnych trendów, co związane jest z nadal silną liczebnie grupą mieszkańców w wieku przedprodukcyjnym (osoby do lat 18) oraz w wieku produkcyjnym (kobiety w wieku 19-60, mężczyźni w wieku 19-65). Reasumując należy stwierdzić, że miejscowość wyróżniają w sferze demograficznej korzystne tendencje - stały, coroczny wzrost liczby mieszkańców, będący efektem zarówno dodatniego przyrostu naturalnego. Liczba osób w wieku poprodukcyjnym od kilku lat nieznacznie rośnie, ale tendencja ta nie wykazuje, jak na razie, silnych efektów starzenia
się społeczeństwa. Liczba małżeństw zawieranych w gminie jest relatywnie wysoka, co w kolejnych latach może przełożyć się na większą liczbę urodzeń. Z kolei wskaźniki migracji wewnętrznych są zdecydowanie wyższe niż dla większości gmin powiatu bocheńskiego, co świadczy o atrakcyjności gminy jako miejsca zamieszkania.

2. Szkolnictwo
    W miejscowości Żegocina funkcjonuje Przedszkole Publiczne dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat. W roku szkolnym 2008/2009 uruchomiono dwa oddziały przedszkolne: 9-godzinny, 35-osobowy oddział dzieci 3,4,5 - letnich i 8 - godzinny, 29 osobowy oddział 6-latków. Zainteresowanie rodziców posyłaniem dzieci do przedszkola jest duże i w tej chwili przekracza możliwości udziału wszystkich dzieci w zajęciach przedszkolnych. Wskaźnik uczestnictwa w wychowaniu przedszkolnym dzieci w wieku 3-5 lat na terenie Gminy Żegocina wg stanu na dzień 31.12.2006 wynosił 32,84 %.
    Na terenie miejscowości Żegocina działa Publiczna Szkoła Podstawowa im. Batalionów Chłopskich. W roku szkolnym 2008/2009 uczy się 136 uczniów w klasach I - VI. Placówka prowadzi świetlicę szkolną oraz stołówkę. Uczniowie szkoły podstawowej kontynuują naukę w gimnazjum wchodzącym w skład Zespołu Szkół im. Świętej Jadwigi Królowej w Żegocinie. Zespół ten obejmuje swoją działalnością organizacyjną następujące typy szkół: Liceum Ogólnokształcące założone w 1993 roku z okazji 700-lecia Żegociny, Zasadniczą Szkołę Zawodową powołaną w 1996 roku, która kształci młodocianych pracowników w zawodach rzemieślniczych, Gimnazjum - powołane w 1999 roku, w wyniku wdrażania reformy oświaty, Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące utworzone w 2005 roku dla absolwentów ZSZ, prowadzące kształcenie w systemie zaocznym. W roku szkolnym 2008/2009 liczba uczniów Zespołu Szkół w Żegocinie wynosiła łącznie: 395, w tym w Gimnazjum 125 uczniów, w Liceum Ogólnokształcącym 137 uczniów, w Zasadniczej Szkole Zawodowej 98 uczniów, w Uzupełniającym Liceum Ogólnokształcącym 35 uczniów. Organem prowadzącym jest Gmina Żegocina. Uwadze zasługuje fakt, że od 15 lat gmina należy do tych nielicznych jednostek samorządu terytorialnego szczebla gminnego, która na swoim terenie prowadzi liceum ogólnokształcące oraz (mimo, że szkoły średnie ustawowo podlegają pod samorząd powiatowy). Działanie to umożliwia absolwentom lokalnych gimnazjów kontynuowanie nauki na terenie gminy.

3. Ochrona zdrowia
    W miejscowości Żegocina znajduje się Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej, obsługujący mieszkańców Gminy Żegocina, w którym pracuje etatowo dwóch lekarzy ogólnych, jeden stomatolog, dwóch specjalistów, cztery pielęgniarki i jedna położna. Oprócz tego w ośrodku zdrowia działa zakład rehabilitacji, który jest obsługiwany przez dwóch rehabilitantów. Na jednego lekarza ogólnego przypada 2535 mieszkańców,
na stomatologa 5070 mieszkańców, na pielęgniarkę 1268 osób. Na terenie gminy znajdują się dwie apteki. Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w Żegocinie mieści się
w jednopiętrowym budynku stanowiącym własność gminy. Zapewnia mieszkańcom:
-    badania i poradę lekarską,
-    badania diagnostyczne w zakresie analiz wykonywanych w celu rozpoznania stanu zdrowia,
-    leczenie ambulatoryjne lub w domu chorego,
-    świadczenia pielęgniarskie,
-    wszelkiego rodzaju opiekę profilaktyczną,
-    orzeczenie o stanie zdrowia,
-    podstawowe świadczenia lekarza stomatologa.

4. Turystyka

    Miejscowość Żegocina tak jak i cała gmina, stwarza wspaniałe warunki do uprawiania turystyki weekendowej, zarówno dla osób spędzających czas aktywnie, jak i szukających spokoju i wytchnienia wśród pięknej przyrody.
Żegocina już pod koniec XIX wieku była chętnie odwiedzana przez turystów i letników z pobliskich miast. Do dziś przyciąga ich piękny krajobraz, czyste powietrze, cisza, gościnność mieszkańców oraz bogaty świat roślin i zwierząt. W sezonie letnim odbywa się tu wiele imprez kulturalnych, czynny jest basen kąpielowy, zimą działa stacja narciarska "Laskowa - Kamionna" z 4 wyciągami o łącznej długości zjazdu 2400m. Żegocina posiada szereg obiektów sportowo rekreacyjnych (kort tenisowy, basen, przyszkolne boisko sportowe, szkolna sala sportowa, boisko sportowe do piłki nożnej, park z placem zabaw dla dzieci), szlaki górskie rowerowe i piesze. Spacery zapewniają wspaniały wypoczynek, możliwość podziwiania wspaniałych widoków (np. z Przełęczy Widoma panorama Beskidu Wyspowego oraz Tatr) i dostarczają niezapomnianych przeżyć. Czyste powietrze, zdrowa żywność, dużo grzybów i owoców leśnych oraz spokój i gościnność mieszkańców to dodatkowe atuty zachęcające do odwiedzenia tej pięknej okolicy.
     Przez gminę przebiegają trzy oznakowane piesze szlaki turystyczne: niebieski prowadzący z Bochni, przez Nowy Wiśnicz, Lipnicę, Rajbrot, Rozdziele, Pasierbiec do Tymbarku; zielony z Żegociny przez szczyt Łopusze (661 m n.p.m.) do Rajbrotu i żółty z centrum Żegociny na szczyt Kamionna (801 m n.p.m.). Istnieje też szlak lokalny: biało-czerwony z centrum Żegociny do źródełka wody mineralnej.
     Od 2003 roku funkcjonują na terenie Gminy 3 oznaczone górskie trasy rowerowe: zielona Żegocina - Łąkta Górna - Bełdno - Żegocina licząca 11 km, niebieska Żegocina - Rozdziele - Laskowa - Żegocina, licząca 1,7 km, łącząca się z niebieską w gminie Laskowa, czerwona Żegocina - Kamionna - Rozdziele - Żegocina licząca 12,4 km.
    Co roku odbywają się masowe imprezy rekreacyjne i sportowe: wyścigi rowerowe, turnieje piłki nożnej, piłki siatkowej tenisa stołowego i ziemnego, zawody strzeleckie i pływackie oraz biegi przełajowe.
    Żegocina dysponuje dobrą bazą noclegową. W centrum wsi znajduje się hotelik "Hexe", pokoje gościnne w Centrum Kultury Sportu i Turystyki, ponadto na terenie wsi działa siedem gospodarstw agroturystycznych. Wieś posiada również dobą bazę gastronomiczną. Żegocińskie gospodynie słyną z dobrej kuchni. Swoimi przepisami podzieliły się z czytelnikami w "Żegocińskiej książce kucharskiej".

5. Kultura

    Do instytucji kultury obejmującymi swym działaniem teren gminy zaliczyć można Gminna Bibliotekę Publiczną w Żegocinie, działającą od 1956 roku oraz od 1988 roku Centrum Kultury Sportu i Turystyki w Żegocinie prowadzące szeroką działalność w środowisku gminy i regionie. Posiada cztery filie: świetlice wiejskie w Bełdnie, Łąkcie Górnej, Rozdzielu i Bytomsku. W CKSiT funkcjonuje ośrodek szkoleniowy, młodzieżowa orkiestra dęta, zespół folklorystyczny oraz klub "Relax". Corocznie kalendarz uroczystości zawiera szereg masowych imprez kulturalnych, sportowych i turystycznych.

6. Rolnictwo

    Rolnictwo gminy charakteryzuje się znacznym rozdrobnieniem gospodarstw rolnych, co wpływa na niską ich rentowność. Ogólna powierzchnia gruntów gminy wynosi 3500 ha. Użytki rolne zajmują powierzchnię 2067 ha, co daje 59,1 % ogólnej powierzchni, lasy - 1183 ha tj. 33,00 % ogólnej powierzchni. Pozostałe grunty (pod zabudowaniami, wodami, drogami itd.) stanowią 250 ha tj. 7,9 % ogólnej powierzchni. Gospodarcze wykorzystanie zasobów gminy oparte jest głównie na działalności rolniczej prowadzonej w gospodarstwach indywidualnych.
    Dużą role w Żegocinie i okolicy pełni sadownictwo jak uprawa owoców miękkich. Obszar ten jest zaliczany do sądecko - limanowskiego rejonu sadowniczego. Największą popularność cieszą się sady jabłkowe, uprawa owoców miękkich tj. malin, truskawek i czarnej porzeczki. Nie bez przyczyny gmina jest nastawiona na ten kierunek rolnictwa ważnym czynnikiem tej idei jest istnienie zaplecza przetwórczego. Powiązanie interesów lokalnego zakładu przetwórczego z producentami owoców stwarza szansę na rozwój tego przedsięwzięcia. Na terenie gminy działają dwa zakłady przetwórcze "Zamvinex" i "Appol" w Łąkcie Górnej. Obserwowane jest obniżenie poziomu życia rodzin utrzymujących się tylko z posiadanych małych gospodarstw rolnych. Podejmowane są działania zmierzające do znalezienia nowych form zatrudnienia i pozyskiwania dóbr dla utrzymania rodzin mieszkańców Żegocina. Wzrasta nacisk na edukacje ekologiczną i w konsekwencji na samo zatrudnienie "Agro gospodarstwa", dla wykorzystania walorów krajobrazowych miejscowości Żegocina.

7. Komunikacja

    W skład infrastruktury technicznej gminy wchodzą wszelkiego rodzaju sieci uzbrojenia terenu tworzące funkcjonalną, spójną całość. Istotnym czynnikiem jest również stan układu komunikacyjnego w układzie urbanistycznym. Przez wieś Żegocina przebiega droga wojewódzka nr 965 (Zielona - Bochnia - Limanowa) oraz cztery drogi powiatowe: Żegocina - Rajbrot, Żegocina - Kamionna, Łąkta Górna - Trzciana, Łąkta Górna - Ujazd. Są to drogi pełniące funkcję dróg głównych i zbiorczych. Tą sieć dróg tranzytowych uzupełniają drogi gminne, które są dla mieszkańców gminy i turystów podstawowym elementem sprawnego przemieszczania się osób, towarów i kapitału. Łączna długość dróg publicznych (gminnych) wynosi 52 km, w tym o utwardzonej nawierzchni bitumicznej i betonowej - 47 km. Gęstość utwardzonej sieci drogowej wyraża się wskaźnikiem 123 km na 100 km2 powierzchni i w porównaniu z innymi wiejskimi gminami powiatu bocheńskiego jest wysoka. Na terenie gminy znajduje się także sieć dróg transportu rolnego o łącznej długości 40 km, w tym 20 km utwardzonych żużlem wielkopiecowym. Połączenia autobusowe obsługiwane są w całości przez prywatnych przewoźników. Wszystkie wsie gminy posiadają komunikację mikrobusową umożliwiającą podróżowanie w obrębie gminy, powiatu i w kierunku miasta Krakowa.

8. Gazyfikacja

    Bardzo dobre warunki gazyfikacji stanowią odpowiedź na wzrastające zapotrzebowanie mieszkańców wsi Żegocina i okolic na dostawy gazu ziemnego, wykorzystywanego głównie do ogrzewania gospodarstw domowych. Wioska jest zaopatrywana w gaz ziemny poprzez podłączenie do krajowego systemu przesyłowego.

9. Energia elektryczna
   
    Domostwa wsi Żegocina zostały w pełni zelektryfikowane. Dostęp do dostaw energii elektrycznej, na potrzeby indywidualnego gospodarstwa domowego tj. oświetlenie, zasilanie zmechanizowanego sprzętu gospodarstwa domowego i produkcji rolniczej, grzejniki, podgrzewanie wody użytkowej jest powszechny. Istniejąca sieć w pełni pokrywa zapotrzebowanie na energie elektryczną.

10. Ciepło

    W większości odbiorcy zarówno w budownictwie mieszkaniowym jak i usługowym są zaopatrywani ze źródeł lokalnych (m.in. piece w budownictwie jednorodzinnym) opalanych gazem, węglem czy koksem. Większość obiektów użyteczności publicznej posiadają kotłownie gazowe. Ze względu na korzystne warunki gazowe w gminie istnieje możliwość stopniowej likwidacji uciążliwych źródeł niskiej emisji i zastąpienie ich źródłami ekologicznymi.

11. Wodociągi

    Zła jakość wód gruntowych na terenie gminy, a w szczególności w o okolicach wsi Żegocina, wymusiła budowę wodociągu, który powstał w latach 1980-1985. Odcinek jaki zrealizowano w tym czasie objął swym zasięgiem część wsi, a w latach kolejnych był rozbudowywany. Obecnie planuje się dalszą jego rozbudowę dla objęcia nim pozostałych części miejscowości, nie objętych wodociągiem.

12. Kanalizacja sanitarna

    W latach 1975 -1977 zrealizowano w Żegocinie budowę systemu kanalizacji sanitarnej. Ścieki odprowadzane są do oczyszczalni ścieków w miejscowości Łąkta Górna. Obecnie planuje się dalszą jej rozbudowę dla objęcia nim pozostałych części miejscowości, nie objętych kanalizacją sanitarną.

13. Telefonizacja i sieć internetowa

    Większość gospodarstw Żegociny posiada połączenie telefoniczne stacjonarne. Rozwój społeczeństwa informacyjnego stanowi jeden z priorytetów działań samorządu terytorialnego. Dla realizacji tego celu niezbędny jest rozwój infrastruktury informatycznej. Przyczynia się on do intensyfikacji rozwoju społecznego i gospodarczego poprzez poprawę dostępu do Internetu, telekomunikacji, dostępu do informacji publicznej, publicznych i komercyjnych e-usług.

14. Gospodarka, zakłady pracy

    Gospodarka gminy Żegocina w dużej mierze oparta jest na handlu detalicznym i hurtowym, turystyce, usługach i przetwórstwie rolnym. Nadal duże znaczenie ma rolnictwo, jednak ze względu na niekorzystne warunki gospodarowania, wytwarza ono produkty głównie na potrzeby gospodarstw rolnych.
     Na terenie gminy działa Stowarzyszenie Rozwoju Gminy i Wspierania Przedsiębiorczości, które wspomaga działalność podmiotów gospodarczych. Aktywność gospodarcza mieszkańców Gminy Żegocina jest dość zróżnicowana w poszczególnych sołectwach. Miejscowość Żegocina wykazuje najwyższą aktywność gospodarczą, funkcjonuje - 144 podmioty gospodarcze. Duży udział w liczbie firm na terenie miejscowości Żegocina mają przedsiębiorstwa z sekcji handel (65), budownictwo (20) oraz usługi (16). Analizując formy prawne firm zdecydowaną większość stanowią podmioty, będące własnością osób fizycznych, spółki prawa handlowego (m.in. spółki akcyjne, spółki z o. o.). Marginesowe znaczenie ma branża hotelowo-restauracyjna, co może niepokoić, zwłaszcza przy obraniu turystyki jako jednego ze strategicznych kierunków rozwoju miejscowości. Firmy tejże branży stanowią zaledwie 2 % ogółu podmiotów gospodarczych w gminie (6 jednostek). Notowany trend wzrostowy jest naturalnie bardzo pożądany, zwłaszcza jeżeli dotyczy małych firm, być może nie zatrudniających wiele osób, ale w wielu krajach stanowiących podstawę gospodarki. Jest coraz więcej małych i średnich firm, których potencjał z roku na rok wzrasta, stając się "kołem zamachowym" dla lokalnej gospodarki.
     Rozwój przedsiębiorczości na szczeblu lokalnym jest niewątpliwie silnie uzależniony od dynamiki wzrostu gospodarczego naszego kraju, a także licznych obciążeń spoczywających na pracodawcach. Wśród tych ograniczeń niekorzystnie wpływających na rozwój małej i średniej przedsiębiorczości wymienić należy zwłaszcza wysokie koszty pracy (podatki, opłaty ZUS), drogie kredyty inwestycyjne oraz utrudnienia administracyjne związane z zakładaniem firm. Coraz większe znaczenie przypisuje się także globalizacji światowej gospodarki, która może przynosić przedsiębiorstwom zarówno korzyści, jak i zagrożenia.

15. Rynek pracy

    Dane dotyczące bezrobocia pochodzą z Powiatowego Urzędu Pracy w Bochni i źródeł internetowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie. Stopa bezrobocia jest wskaźnikiem określającym stosunek liczby bezrobotnych do liczby ludności aktywnej zawodowo. Rynek pracy w gminie w latach 2005-2008 charakteryzował
się niższym wskaźnikiem bezrobocia w porównaniu z wartościami regionalnymi i ogólnopolskimi, co oznacza relatywnie lepszą sytuację na rynku pracy aniżeli w całym regionie i Polsce. Stopa bezrobocia notowana w powiecie bocheńskim na koniec grudnia 2008 roku (5,6 %) była niższa o 7,4 punkty procentowe od wartości bezrobocia powiatowego w grudniu 2005 roku. W tym samym czasie wskaźnik bezrobocia w regionie małopolskim zmniejszył się o 6,2 punktu procentowego (do poziomu 7,6 %), a w skali Polski zanotowano spadek stopy bezrobocia o 8,1 punktu procentowego (do poziomu 9,5 %).
    Według danych końca grudnia 2008 roku w Powiatowym Urzędzie Pracy w Bochni zarejestrowanych było 2051 bezrobotnych mieszkańców powiatu bocheńskiego, udział liczby bezrobotnych mieszkańców gminy w ogólnej liczbie bezrobotnych mieszkańców powiatu stanowił 4,19 %, co w liczbach bezwzględnych oznacza 86 osoby bez pracy.

16. Bezpieczeństwo publiczne

    Obszar gminy Żegocina, podobnie jak całego powiatu bocheńskiego, objęty jest działaniem Komendy Powiatowej Policji w Bochni, w skład której wchodzi także Komisariat Policji w Nowym Wiśniczu oraz Posterunki Policji w Łapanowie, Trzcianie i Żegocinie.

III. ANALIZA SWOT MIEJSCOWOŚCI ŻEGOCINA

Silne strony:
-    Atrakcyjne turystycznie walory geograficzne i krajobrazowe
-    Dobry stan środowiska naturalnego
-    Wysoki stopień zwodociągowania i zgazyfikowania
-    Dobrze rozwinięta sieć elektro-energetyczna i telefoniczna
-    Rozwinięta gospodarka ściekowa i utrzymania czystości
-    Wysoki poziom edukacji
-    Tradycje turystyczne i agroturystyczne
-    Dobry układ komunikacyjny i sieć dróg
-    Dobrze funkcjonująca pomoc społeczna
-    Dobrze funkcjonująca służba zdrowia
-    Dobry poziom bezpieczeństwa publicznego
-    Współpraca szkół w gminie w zakresie kultury i sportu
-    Wystarczająca ilość instytucji finansowych funkcjonujących
-    Dobra ocena lokalnego samorządu przez mieszkańców gminy, stabilność, trwałość władz samorządowych
-    Dotychczasowe doświadczenie części instytucji gminy w realizacji projektów, dofinansowanych ze środków europejskich
-    Brak zakładów produkcyjnych zanieczyszczających środowisko
-    Dobry stan techniczny budynku szkoły
-    Działalność klubu sportowego

Słabe strony:
-    Niekorzystne tendencje na lokalnym rynku pracy
-    Emigracja zarobkowa, zwłaszcza młodych, wykształconych ludzi
-    Brak zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży w czasie wolnym od nauki
-    Brak dużych zakładów
-    Mała ilość terenów inwestycyjnych pod działalność gospodarczą, brak dużych areałów do zagospodarowania inwestycyjnego
-    Brak dostatecznego wsparcia dla przedsiębiorców
-    Niewystarczająca liczba parkingów
-    Braki chodników
-    Wymagająca remontu nawierzchni część dróg gminnych i powiatowych
-    Zły stan przystanków komunikacji publicznej
-    Potrzeba rozbudowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej (dotyczy szczególnie terenów trudno dostępnych)
-    Niska opłacalność rolnictwa
-    Rozdrobnienie powierzchniowe gospodarstw rolnych
-    Brak funkcjonowania grup producenckich
-    Brak specjalistycznych badań i analiz opłacalności w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii
-    Niedostateczna informatyzacja urzędów i instytucji publicznych
-    Wymagający doinwestowania Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej (niedostateczne wyposażenie sprzętowe (potrzebne dodatkowe wyposażenie w postaci aparatu USG, lasera do rehabilitacji oraz pełna komputeryzacja ośrodka)
-    Niedostateczne środki przeznaczane na sferę edukacji (brak środków własnych na finansowanie zajęć pozalekcyjnych, niedostateczne wyposażenie przedszkoli)
-    Niewystarczająca informacja turystyczna powodująca słabe wykorzystanie zasobów turystycznych gminy
-    Niewystarczające wyposażenie sprzętowe Środowiskowego Domu Samopomocy
-    Niekorzystny profil lokalnej gospodarki stosunkowo mała ilość firm produkcyjnych i usługowych, niewielkie zainteresowanie lokalnych podmiotów gospodarczych sektorem usług turystycznych
-    Trudna sytuacja kobiet na lokalnym rynku pracy (brak miejsc pracy dla kobiet)
-    Niewystarczające środki na konserwację i tworzenie parków, pomników przyrody
-    Niewystarczające wyposażenie sprzętowe jednostek straży pożarnej
-    Potencjał finansowy gminy - niskie dochody własne
-    Brak specjalistycznych placówek opiekuńczo-wychowawczych, mieszkań chronionych oraz socjalnych

Okazje, szanse
-   Możliwości pozyskiwania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej - możliwości dofinansowania sektora turystycznego, do pozyskania także środki na realizację inwestycji z zakresu ochrony środowiska, rozwoju bazy kulturalnej, oświatowej i sportowej itd.
-    Sprzyjająca polityka regionalna, w tym adresowana do rozwoju obszarów wiejskich ze strony rządu i władz wojewódzkich
-    Rozwój turystyki, agroturystyki (trend ogólnoeuropejski)
-    Zwiększający się poziom świadomości obywatelskiej społeczeństwa wyrażający się w działalności organizacji pozarządowych i spółdzielczości wiejskiej
-    Dostępność wysoko wykwalifikowanych zasobów ludzkich (np. personel medyczny, urzędniczy, naukowy, kulturalno-oświatowy)
-    Wzrost świadomości potrzeby dobrego wykształcenia
-    Otwarcie granic UE - możliwość podjęcia pracy zarobkowej w UE
-    Rozwój nowoczesnych technologii
-    Rozwój ekologicznej produkcji rolnej
-    Rosnąca kultura obsługi klienta, petenta
-    Nawiązanie współpracy z innymi miejscowościami i gminami.

Trudności, zagrożenia
-    Skomplikowane procedury pozyskiwania środków europejskich, duża konkurencja w aplikowaniu o środki europejskie
-    Uwarunkowanie aplikowania o środki europejskie zasadą refundacji, co osłabia możliwości finansowania z tych środków rozwoju lokalnego mniej zasobnym samorządom
-    Trudno dostępny pieniądz (niestabilność kredytowa i bankowa).
-    Brak sprzyjających warunków do tworzenia nowych miejsc pracy
-   Emigracja zarobkowa wykształconej młodzieży - przekładająca się na ograniczone zasoby ludzkie w jednostkach samorządu terytorialnego - trend ogólnopolski
-    Wysoka stopa bezrobocia wśród kobiet
-    Częste zmiany przepisów prawnych, różnice w interpretacji prawa, niespójność i niestabilność przepisów
-    Niska opłacalność produkcji rolnej
-    Rosnące koszty inwestowania, w tym wysokie oprocentowanie kredytów i pożyczek
-    Szybki wzrost cen materiałów i usług w budownictwie, również w budownictwie drogowym
-    Postępujące rozwarstwienie ekonomiczne społeczeństwa

IV.     PLANOWANE ZADANIA INWESTYCYJNE NA LATA 2009-2015

1.    Wizja rozwoju wsi Żegocina

Priorytety:
1.    Budowa i modernizacja infrastruktury.
2.    Poprawa poziomu zaspokojenia potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców.
3.    Zachowanie dziedzictwa kulturowego.
4.    Podniesienie atrakcyjności turystycznej, w tym szczególnie uzdrowiskowej.
5.    Rozwój przedsiębiorczości.
6.    Wzrost atrakcyjności inwestycyjnej.
7.    Kultywowanie tradycji i wartości lokalnych.

Uzasadnienie:
    Rozwój infrastruktury technicznej ma decydujące znaczenie dla powodzenia programów rozwoju obszarów wiejskich. Od poziomu rozwoju infrastruktury technicznej zależy to jak będzie rozwijała się lokalna gospodarka i jak będą zaspokajane potrzeby społeczne mieszkańców. Realizacja celów wymagać będzie koncentracji środków na rozbudowę i modernizację infrastruktury technicznej i społecznej. W celu zapewnienia stałego wzrostu jakości życia oraz dostosowania do standardów Unii Europejskiej niezbędne jest zwiększenie poziomu wydatków, szczególnie na inwestycje infrastrukturalne z zakresu ochrony środowiska i rozwoju infrastruktury społecznej.
    Bogate dziedzictwo kulturowe, liczne zabytki są elementem warunkującym atrakcyjność turystyczną miejscowości. Obok walorów estetyczno - poznawczych wzbogacają one życie kulturalne. Bardzo ważnym elementem kształtującym warunki życia mieszkańców obszarów wiejskich, odpowiadające standardom cywilizacyjnym i pozwalające mieszkańcom realizować ich cele ekonomiczne, jest stworzenie im warunków do aktywnego uczestnictwa w gospodarczym życiu miejscowości i gminy. Ważnym zadaniem władz samorządowych i społeczności lokalnej jest wspieranie wszelkich inicjatyw, służących rozwojowi Żegociny i ułatwiających podejmowanie inwestycji.
    Realizacja powyższych celów wymagać będzie mobilizacji mieszkańców do podejmowania działań na rzecz poprawy warunków i jakości życia. Aktywność mieszkańców w kierunku podejmowania działań wspierających rozwój gospodarczy, społeczny i kulturalny miejscowości będzie warunkiem krytycznym dla realizacji priorytetów niniejszego planu.
     Realizacja priorytetów rozwojowych wymaga osiągnięcia celów długofalowych, które zgodne są z oczekiwaniami mieszkańców, jednocześnie będąc zgodnymi z najważniejszymi dokumentami planistycznymi gminy tj. Strategią Rozwoju Gminy Żegocina, Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Gminy. Poniżej zaprezentowano cele sformułowane w trzech sferach życia lokalnej społeczności, jaką stanowią mieszkańcy wsi Żegocina.

Kolejność poniższych celów nie stanowi ich hierarchii, są one równorzędne.

I. Sfera społeczna:
1.    Rozwój rynku pracy - zmniejszenie poziomu bezrobocia.
2.    Uatrakcyjnienie przestrzeni publicznych służących zaspokajaniu potrzeb w dziedzinie wypoczynku, rekreacji i sportu.
3.    Rozwój bazy kulturalnej, rekreacyjnej i sportowej.
4.    Poprawa dostępności usług medycznych i rehabilitacyjnych.
5.    Rozwój usług z zakresu turystyki, rekreacji, sportu i kultury.
6.    Poprawa stanu wyposażenia gabinetów lekarskich i rehabilitacyjnych oraz laboratorium.
7.    Modernizacja i rozbudowa bazy oświatowej.
8.    Poprawa stanu bezpieczeństwa na drogach.
9.    Likwidacja problemu niedożywienia wśród dzieci.
10.    Likwidacja barier architektonicznych w budynkach użyteczności publicznej.

II. Sfera potencjałów:
1.    Likwidacja lub ograniczenie źródeł zanieczyszczenia środowiska (np. emisja spalin - system komunikacyjny, ścieki).
2.    Ochrona terenów otwartych.
3.    Rozbudowa i modernizacja sieci kanalizacyjnej.
4.    Modernizacja systemów grzewczych w budynkach użyteczności publicznej.
5.    Podniesienie świadomości ekologicznej wszystkich mieszkańców gminy.
6.    Zapewnienie dobrego poziomu dostępności komunikacyjnej wszystkim mieszkańcom i przyjezdnym - poprawa stanu technicznego dróg i całej infrastruktury drogowej.
7.    Zwiększenie liczby miejsc parkingowych.
8.    Budowa kompleksów rekreacyjno-sportowych.
9.    Zwiększenie stopnia zwodociągowania i modernizacja sieci istniejącej.
10.    Poprawa stanu technicznego i rozwój bazy oświatowej.
11.    Likwidacja barier architektonicznych w obiektach służby zdrowia i pozostałych obiektach użyteczności publicznej.
12.    Zachowanie i wyeksponowanie wartościowych zasobów dziedzictwa kulturowego i krajobrazu wsi Żegocina.
13.    Rozbudowa bazy kulturalnej.

III. Sfera gospodarcza:
1.    Stworzenie systemu wsparcia inwestorów i przedsiębiorców tworzących nowe, stałe miejsca pracy.
2.    Rozbudowa bazy turystycznej i wypoczynkowej w oparciu o atrakcyjne zabytki i kompleksy leśne oraz powiązanie oferty krajobrazowej ze sferą szeroko rozumianych usług turystycznych.
3.    Promowanie zróżnicowania działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w gospodarstwach rolnych.

2. Planowane zadania inwestycyjne we wsi Żegocina w latach 2009-2015

Lp.

Zadanie inwestycyjne

Okres realizacji

Źródła finansowania

Szacowane koszty
[ zł. ]

1.

2.

3.

4.

5.

 

 

 

 

 

1.

Odnowa centrum wsi - Budowa placu zabaw przy Przedszkolu Publicznym

2009-2010

Budżet Gminy

PROW

100.000,00

2.

Odnowa centrum wsi Żegocina

2009-2010

Budżet Gminy

MRPO

850.000,00

3.

Budowa boiska sportowego o sztucznej nawierzchni

2009

Budżet Gminy

MSiT

PZU Życie
PZU SA

510.000,00

4.

Modernizacja i remonty dróg gminnych

2009-2015

Budżet Gminy

240.000,00

5.

Budowa zagrodowych oczyszczalni ścieków

2010-2012

Budżet Gminy

PROW

Program Szwajcarski

360.000,00

6.

Montaż kolektorów słonecznych

2009-2012

Budżet Gminy

Program Szwajcarski

Udział Mieszkańców

1.500.000,00

7.

Remont budynku Ośrodka Zdrowia

2009-2010

Budżet Gminy

PFRON

570.000,00

8.

Budowa chodnika przy drodze powiatowej "Żegocina - Nowa Wieś"

2009-2010

Budżet Gminy

Budżet Powiatu

800.000,00

9.

Remont budynku apteki

2009-2010

Budżet Gminy

260.000,00

10.

Rozbudowa kanalizacji sanitarnej

2009-2012

Budżet Gminy

WFOŚ i GW

PROW

600.000,00

11.

Termomodernizacja budynku (byłego Zakładu Gospodarki Komunalnej)

2009-2010

Budżet Gminy

Program Szwajcarski

240.000,00

12.

Rozbudowa sieci wodociągowej

2009-2012

Budżet Gminy

WFOŚ i GW

PROW

500.000,00

13.

Remont chodnika i mostu przy drodze powiatowej Żegocina - Rajbrot

2010 - 2011

Budżet Gminy

Budżet Powiatu

100.000,00

14.

Utylizacja eternitu

2009-2015

Budżet Gminy

Program Szwajcarski

120.000,00

OGÓŁEM:

6.750.000,00

 



3. Opis planowanego przedsięwzięcia - cele realizacji.

    Odnowa Miejscowości Żegocina związana jest z kształtowaniem obszaru o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców, sprzyjającego nawiązywaniu kontaktów społecznych, ze względu na ich położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne. Realizowane to będzie w szczególności poprzez poprawę estetyki centrum miejscowości, tworzenie stref sportowo-rekreacyjnych, budowę placów parkingowych oraz modernizację oświetlenia ulicznego.

1. Budowa placu zabaw przy Przedszkolu Publicznym
    Na dzień dzisiejszy miejscowość nie oferuje dzieciom i młodzieży żadnych rozrywek na świeżym powietrzu. Głównym celem jest zapewnienie najmłodszym mieszkańcom miejscowości bezpiecznego, atrakcyjnego spędzania czasu przez zabawę pod okiem rodziców w miejscu zorganizowanym i spełniającym wszelkie wymogi bezpieczeństwa. Plac zabaw wyposażony będzie w zestaw podstawowych urządzeń dla rekreacji i zabawy dzieci posiadających wymagane przepisami prawa atesty i certyfikaty.

2. Odnowa centrum wsi Żegocina
    Celem projektu jest wzrost jakości życia mieszkańców. Realizacja projektu pozwoli poprawić dostęp do usług dla mieszkańców Gminy i turystów poprzez poprawę bezpieczeństwa komunikacyjnego, budowę chodników, remont placów parkingowych oraz montaż oświetlenia ozdobnego, ulicznego poprawiającego estetykę i funkcjonalność centrum wsi. Celem projektu jest również uporządkowanie terenu, stworzenie obszarów zieleni publicznej i bulwarowej: spacerowo-rekreacyjnej wzdłuż Potoku Saneckiego, stworzenie możliwości korzystania z parku dla turystów i mieszkańców. Odnowa centrum wsi Żegocina będzie wpływać na poprawę jakości życia, pozwoli w większym stopniu zaspokoić potrzeby bytowe, społeczne, kulturowe mieszkańców Gminy oraz pozwoli promować samą wieś. Działania prowadzone w ramach projektu pobudzać będą aktywność ludności, co wpłynie na przyspieszenie zmian na wsi.

3. Budowa boiska sportowego o sztucznej nawierzchni
    Na terenie sołectwa odczuwalny jest brak boiska sportowego ze sztuczna nawierzchnią. Realizacja zadania pozwoli na organizację aktywnego i zdrowego spędzania wolnego czasu przez mieszkańców wsi Żegocina. Ruch na świeżym powietrzu poprawia sprawność fizyczną i uczy wartościowego, wspólnego spędzania wolnych chwil. Boisko będzie okazją do organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych oraz imprez okolicznościowych na wolnym powietrzu, co stanowić będzie element integracji społeczności lokalnej.

4. Modernizacja i remonty dróg gminnych
    Istnieją ciągle potrzeby dalszych inwestycji drogowych. Zadanie inwestycyjne będzie miało na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa mieszkańców wsi.

5. Budowa zagrodowych oczyszczalni ścieków
Budowa infrastruktury technicznej jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania miejscowości, podniesienia standardu życia samych mieszkańców oraz poprawa stanu środowiska naturalnego.

6. Montaż kolektorów słonecznych
    Zadanie inwestycyjne będzie miało na celu poprawę warunków życia i pracy mieszkańców, zaspokojenie potrzeb społeczeństwa, oraz zmiana estetyki wsi. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się wykorzystywanie energii słonecznej do podgrzewania wody, dlatego zasadnym jest realizacja inwestycji.

7. Remont budynku Ośrodka Zdrowia
    Budynek Ośrodka Zdrowia wymaga docieplenia, wymiany stolarki by mógł spełnić obecnie obowiązujące normy z zakresu energetyki budynków. Dzięki przeprowadzonej termomodernizacji poprawi się również estetyka budynku i zmniejszy zużycie gazu.

8. Budowa chodnika przy drodze powiatowej "Żegocina - Nowa Wieś"
    Istnieją ciągle potrzeby dalszych inwestycji drogowych. Zadanie inwestycyjne będzie miało na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa mieszkańców wsi.

9. Remont budynku apteki
    Budynek wymaga docieplenia by mógł spełnić obecnie obowiązujące normy z zakresu energetyki budynków. Dzięki przeprowadzonej termomodernizacji poprawi się również estetyka budynku i zmniejszy zużycie gazu.

10. Rozbudowa kanalizacji sanitarnej
    Rozbudowa sieci kanalizacyjnej jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania miejscowości, podniesienia standardu życia samych mieszkańców oraz poprawa stanu środowiska naturalnego.

11. Termomodernizacja budynku (byłego Zakładu Gospodarki Komunalnej)
   Budynek wymaga docieplenia by mógł spełnić obecnie obowiązujące normy z zakresu energetyki budynków. Dzięki przeprowadzonej termomodernizacji poprawi się również estetyka budynku i zmniejszy zużycie gazu.

12. Rozbudowa sieci wodociągowej
    Rozbudowa sieci wodociągowej jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania miejscowości, podniesienia standardu życia samych mieszkańców oraz poprawa stanu środowiska naturalnego.

13. Remont chodnika i mostu przy drodze powiatowej Żegocina - Rajbrot
     Istnieją ciągle potrzeby dalszych inwestycji drogowych. Zadanie inwestycyjne będzie miało na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa mieszkańców wsi.

14. Utylizacja eternitu
    Celem projektu jest demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest.

4. Zarządzanie.
    Jednostką odpowiedzialną za realizację całego Planu Odnowy Miejscowości Żegocina jest nieformalna Grupa Odnowy Wsi, w skład, której weszli członkowie Rady Sołeckiej z sołtysem na czele oraz Radni Rady Gminy z tego regionu. Prace koordynacyjne nad planem z ramienia samorządu przejął Inspektor Referatu Inwestycji Urzędu Gminy Żegocina - Pan Jan Bujak.


5. Zgodność Planu Odnowy Miejscowości Żegocina ze strategiami i planami rozwoju wyższego rzędu.
    Zapisy zawarte w Planie Odnowy Miejscowości Żegocina spełniają warunek zgodności z zapisami zawartymi w dokumentach dotyczących rozwoju gminy "Strategią Rozwoju Gminy Żegocina na lata 2007-2015". Cele i zadania określone w Planie Odnowy Miejscowości są wewnętrznie zgodne, a ich osiąganie i realizacja nie powoduje negatywnych skutków dla osiągania celów i realizacji zadań strategii wyższego rzędu. Niektóre z zapisanych celów i zadań mogą być realizowane przy wykorzystaniu wsparcia jednostek administracyjnych gminy i wyższego szczebla,
te ostatnie bowiem posiadają w swoich dokumentach zapisy, których realizacja wywoła pozytywne efekty dla rozwoju wsi Żegocina.

[wstecz]