ŻEGOCIŃSKIE

TRASY  ROWEROWE

Fundacja Partnerstwo dla Środowiska
Trasy oznakowano dzięki środkom uzyskanym
z Fundacji "Partnership"

Trasa czerwona - 12.4 km

Żegocina - Rozdziele - Przełecz "Widoma"  - Bacówka  - Żegocina

Trasa bardzo trudna i zróżnicowana, wiodąca drogami o  dużym nachyleniu, leśnymi ostępami i ruchliwą drogą wojewódzką, wyjątkowo atrakcyjna widokowo i przyrodniczo. Tylko dla bardziej zaawansowanych rowerzystów !

MAPKA TRASY CZERWONEJ

Atrakcje Km Szczegółowy opis trasy
Pomnik w Żegocinie.

Zawody rowerowe.

Zawody rowerowe przy Bacówce
"U Wojtka" w Rozdzielu.

Na trasie.

Na trasie w Rozdzielu. W tle panorama Laskowej.

Przy źródełku.

Przy źródełku wody mineralnej w Żegocinie.

Na trasie.

Droga, którą zjeżdżamy to jednocześnie żółty szlak turystyczny.  W dole panorama Żegociny.

0.00 Jazdę rozpoczynamy spod figury św. Franciszka z Asyżu, udając się w kierunku południowym, w stronę Rozdziela. Po lewej stronie Kościół Parafialny p.w. św. Mikołaja.
0.30 Mijamy centrum Żegociny, zwracając uwagę na zabytkową sikawkę strażacką umieszczoną przed budynkiem Domu Kultury.
0.40 Jeżeli chcemy, można skręcić w prawo i po 100 metrowym podjeździe dotrzeć do otwartego w sezonie letnim basenu.
0.60 Po lewej stronie drogi pomnik "Poległym w czasie II wojny światowej".
1.10 Na przydrożnym drzewie (po prawej sytronie drogi) szafkowa kapliczka.
1.50 Zaczyna się seria ostrych zakrętów i wkrótce trasa zaczyna się wspinać stromo pod górkę.
3.00 Za sklepem GS (znajduje się po prawej) jest skrzyżowanie. Droga na lewo prowadzi do Rozdziela Dolnego (w tym miejscu trasa czerwona spotyka się z niebieską). Nie skręcamy, lecz ostrym, wirażowym podjazdem docieramy do Przełęczy Widoma.
3.50 Możemy odpocząć na punkcie widokowym Widoma (na lewo od drogi). W kierunku północnym panorama Żegociny i Pogórza Wielicko-Wiśnickiego, w południowym Beskidu Wyspowego i Gorców. W dni pogodne można stąd dostrzec także szczyty Tatr.
3.90 Skręcamy w prawo, w drogę prowadzącą do Bacówki "U Wojtka". Droga ciągle wspina się pod górkę. Zwróćmy uwagę na piękną panoramę Żegociny i Pogórza.
4.80 Koniec drogi asfaltowej. Drogą szutrową docieramy do schroniska Bacówka "U Wojtka".
5.40 Bacówka "U Wojtka" w Rozdzielu. Można tu odpocząć i posilić się. Wracamy na trasę jadąc w kierunku widoczego wzniesienia Kamionnej (na zachód).
5.80 Mijamy stację przekaźnikową Ery GSM. Na lewo od trasy wspaniała panorama Laskowej i Beskidu Wyspowego oraz Gorców. Wkrótce wjeżdżamy w las.
6.40 Rozwidlenie leśnej drogi. Trasa na wprost prowadzi na szczyt Kamionna (801 m n.p.m.); my kierujemy się w prawo, wjeżdżając głęboko w las. Leśną drogą będziemy teraz ciągle zjeżdżać w dół.
8.00 Kończy się sciana lasu, a naszym oczom ukazuje się panorama Pogórza. Polną drogą zjeżdżamy w dół.
8.50 Przejeżdżamy obok gospodarstwa agroturystycznego "Pod Lipami".  Ponownie wjeżdżamy na drogę asfaltową.
9.20 Jeśli chcemy, możemy  skręcić w prawo, w drogę polną, która zaprowadzi nas do żródełka wody mineralnej. Wkrótce wjedziemy w las i po przejechaniu około 1 km osiągniemy cel. Żródełko położone jest w dole, za korytem Potoku Saneckiego. Po wypoczynku, możemy wracać tą samą drogą.
11.00 Po powrocie na drogę asfaltową, skręcamy w prawo i stromym zjazdem osiągniemy wkrótce przysiółek Żegociny Nagórze. Po przejechaniu 1 km znajdziemy się przy drodza wojewódzkiej Bochnia-Limanowa.
12.00 Skręcamy w lewo, mijając dyskotekę "Hexe", dotrzemy do centrum Żegociny.