UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2014 - 2018

Uchwała nr XX/149/2016 Rady Gminy Żegocina z dnia 29 grudnia  2016 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2017-2022

   Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.) , art. 226, 228 i art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1870) oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 92 ) - Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje:
   
§ 1.
1. Przyjmuje się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Żegocina na lata 2017 - 2022 obejmującą:
1) prognozowane ustalenia dotyczące budżetów Gminy Żegocina na lata 2017 - 2022;
2) prognozę kwoty długu Gminy Żegocina; - jak załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Przyjmuje się wykaz planowanych wieloletnich przedsięwzięć Gminy Żegocina, obejmujący limity wydatków na przedsięwzięcia oraz limity zobowiązań z nimi związanych - jak załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
3. Objaśnienia przyjętych wartości.

§ 2.
Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do zaciągania zobowiązań:
1. związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć,
2. z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy do łącznej kwoty takich umów 2.130.000 zł.

§ 3
Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych gminy uprawnień do zaciągania zobowiązań o których mowa w § 2 ust 2 Uchwały.

§ 4.
Traci moc Uchwała Nr XII/82/2015 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2015 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2016 - 2021 z późniejszymi zmianami.

§ 5.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina.

§ 6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Objaśnienia wartości przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej  na lata 2017 - 2022 Gminy Żegocina

Dochody:

Założono wzrost dochodów bieżących na poziomie od 0,4 - 1,3 % , kierując się wskaźnikami inflacji opublikowanymi przez GUS a także zgodnie z informacją otrzymaną od Ministra Finansów dotyczącą wysokości subwencji oraz podatków, które gmina otrzyma w roku 2017.
Dochody majątkowe na rok 2017 wynoszą 1.160.800 i zwiększyły o 959.300 tj. o 564.86 % w stosunku do dochodów majątkowych roku 2016 gdyż z kwoty 205.500 wzrosły do kwoty 1.160.800
Wynika to z tego, ze w roku 2017 gmina otrzyma znaczna dotację w kwocie 941.000 dotyczącą zadania realizowanego przy udziale środków unijnych a także na zadania realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w kwoce 150.000.
Zwiększone zostały również dochody bieżące w związku z planowaną zwiększoną dotacją w roku 2017 i lata następne na realizację zadania zleconego 500+.
Planuje się , że w roku 2017 realizowane będzie zadania bieżące pn. "Demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest z obszaru Województwa Małopolskiego realizowanego w Szwajcarsko - Polskim Programie Współpracy. Na to zadanie gmina otrzyma w 2017 r. kwotę 46.750 zł tj. udział 85 %. Zadanie to zostanie całkowicie zakończone w I kwartale 2017 r.
W związku z nową prognozą finansową na lata 2017 - 2022 gmina przystąpiła do opracowywania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosków o dotacje na zadania realizowane przy udziale środków UE.
W projekcie budżetu na rok 2017 gmina zabezpiecza środki na opracowanie dokumentacji i rozpoczęcie realizacji zadań tj. . rozbudowa sieci wodociągowej , rozbudowa sieci kanalizacyjnej, przebudowa oczyszczalni ścieków oraz rozbudowa przedszkola w Łąkcie Górnej, rewitalizacja parku w Żegocinie, które gmina planuje rozpocząć realizację w 2017 r. i kontynuować je w latach następnych ze środków UE i własnych co zostało ujęte w wykazie przedsięwzięć majątkowych.
W budżecie na 2017 r. przewidziano dochody ze sprzedaży majątku na kwotę 69.800. Planuje się sprzedaż nieruchomości gminnych, leśnych i działek leśnych w Bytomsku i Rozdzielu. Natomiast. od roku 2017 do 2022 przyjęto znaczny spadek roczny dochodów ze sprzedaży majątku do kwoty 40.000. Przyjęto spadek dochodów majątkowych ze sprzedaży majątku, gdyż zmniejszała się będzie ilość działek budowlanych i innego majątku przeznaczonego do sprzedaży.
W latach 2017 i 2020 zaplanowano zwiększone dochody w związku z planowanymi dotacjami na zadania inwestycyjne i bieżące realizowane przy udziale środków UE.

Wydatki:

Planowane wydatki ogółem w 2017 wynoszą 27.284.890 i wzrosły w stosunku do przewidywanego wykonania roku 2016 o kwotę 3.662.165 co stanowi wzrost o 15,51 % w stosunku do planowanych wydatków roku 2016.
Wydatki bieżące w roku 2017 wzrastają ogółem z kwoty 22.448.007 do kwoty 23.958.972 co stanowi wzrost o kwotę 1.510.965 tj. o 6,73 % w stosunku do przewidywanego wykonania roku 2016. Spowodowane jest to tym, że w roku 2017 realizowany będzie duży program wydatków bieżących 500+ który w roku 2016 realizowany był tylko przez trzy kwartały.
Zabezpieczono środki w wysokości 65.000 na dalszą opłatę trwałości programu "przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu", którą gmina będzie ponosić przez okres 5 lat, Zwiększono środki na remonty bieżące dróg gminnych które w dużej mierze w 2016 r, remontowane były z otrzymanej dotacji na usuwanie skutów powodzi a także zwiększono dotację na działalność kulturalną, sportową i komunalną. W budżecie gminy w wydatkach bieżących i majątkowych zostały ujęte środki funduszu sołeckiego. Pozostałe wydatki bieżące utrzymane są na poziomie roku 2016. Niektóre tylko wydatki statutowe wzrastają od 0,28 - 1,3 %.
W roku 2017 zwiększyła się spłata długu o kwotę 29.368 zł i będzie wynosić 2.280.028 z czego spłata rat pożyczek wynosi 340.438 a rat kredytów 1.939.590.
Obsługa długu wynosi 300.000 i spadła w stosunku do roku 2016 o 40.000. Kwota ta zapewnia spłatę odsetek od kredytów i pożyczek już pobranych i zaplanowanych do pobrania. Niższa kwota wynika ze stosowania przez banki niższego oprocentowania kredytów i mniejszej kwoty zadłużenia. gdyż część zadłużenia została już całkowicie spłacona w roku 2016
.
Nie zaplanowano wzrostu wynagrodzeń dla pracowników samorządowych z wyjątkiem wypłaty odpraw emerytalnych i rentowych, zwiększonej wysługi lat oraz wypłaty nagród jubileuszowych.
Zaplanowany wzrost wydatków na wynagrodzenia w każdym następnym roku obejmuje również zwiększoną wypłatę wysługi lat oraz odpraw emerytalnych i rentowych.
Od roku 2017 do 2022 przyjęto średni wzrost wydatków bieżących o 0,2 % - 1,3 % rocznie.
Wydatki majątkowe roku 2017 zwiększyły się w stosunku do wydatków majątkowych roku 2016 o kwotę 1.998.117. gdyż zwiększyły się z kwoty 1.327.801 do kwoty 3.325.918
Wynika to z tego, że w roku 2017 realizowane będą zadania przy udziale środków UE oraz niektóre częściowo realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. W następnych latach zaplanowano zwiększone wydatki majątkowe w związku z możliwością pozyskania środków unijnych z nowej prognozy finansowej UE na lata 2014 - 2020 w programach PROW, RPO, LEADER i POIiŚ
W 2017 roku jest przewidziane do realizacji zadanie bieżące z udziałem środków ze Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy pn. "Demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest"
W ramach przedsięwzięć wykazanych w załączniku nr 2 do Uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej wykazano kwoty wynikające z zawartych już umów lub przewidziane do realizacji Uchwałami Rady Gminy.
W latach 2017 i 2022 zaplanowano zwiększone wydatki związane z realizacją zadań inwestycyjnych realizowanych przy udziale środków UE.
W związku z tym zaplanowano zmniejszone wydatki bieżące w latach 2018 - 2021. Związane jest to też z tym, że zostaną zakończone wydatki bieżące na usuwanie klęsk żywiołowych, przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu oraz demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest.

Przychody:

W planie przychodów na rok 2017 zaplanowano kredyt i pożyczkę w wysokości 2.850.918 zł, które pozwolą zabezpieczyć spłatę pożyczek i kredytów w kwocie 2.280.028 zaciągniętych w latach ubiegłych w oraz pokrycie planowanego deficytu budżetu w kwocie 570.890. Spłata planowanego do zaciągnięcia kredytu w kwocie 2.606.918 planowana jest do spłaty na okres 5-ciu lat, natomiast pożyczkę w wysokości 244.000 planuje się do spłaty w ciągu 4 lat Na dzień opracowania prognozy nie planuje się innych przychodów oraz nie planuje się zaciągania pożyczek w latach następnych.

Rozchody:

Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek.
Na koniec roku 2016 zadłużenie gminy zmniejszyło się do kwoty 6.400.475 w tym pożyczki 679.438 i kredytów w wysokości 5.721.037. W 2016 roku zostanie spłacona kwota 2.250.660 zł w tym pożyczki 339.000 zł z czego spłata długu związana z realizacją zadań w programach UE - 339.000 oraz kredytów 1.911.660 zł, z czego spłata długu związana z realizacją zadań w programach UE wyniesie 796.541..
W roku 2017 zaplanowano do spłaty kwotę 2.280.028 rat pożyczek i kredytów z czego pożyczki 340.438 w tym spłata długu związana z realizacją zadań w programach UE wynosi 340.438 raz kredytów w kwocie 1.939.590 w tym spłata długu związana z realizacją zadań w programach UE wyniesie 790.203
Zadłużenie gminy na koniec 2017 r. wyniesie 6.971.365 z czego z tytułu pożyczek - 583.000 oraz kre3dytów - 5.388.365.
Obsługa długu w roku 2017 wynosi 300.000 w tym związana z programami UE - 107.531.

Przeznaczenie nadwyżki:

Od roku 2018 do 2022 w budżecie wykazana jest nadwyżka, która zostanie przeznaczona na spłatę zaciągniętego długu w latach poprzednich.

[wstecz]