UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2010 - 2014

Uchwała nr XXVIII/210/13 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2013 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2014-2019

    Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz .U. z 2013 r. poz. 594; ze zm.) oraz art. 226, 228 i art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885; ze zm.) - Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje:
   
§ 1.
1. Przyjmuje się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Żegocina na lata 2014 - 2019 obejmującą:
1)    prognozowane ustalenia dotyczące budżetów Gminy Żegocina na lata 2014 - 2019;
2)    prognozę kwoty długu Gminy Żegocina; - jak załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Przyjmuje się wykaz planowanych wieloletnich przedsięwzięć Gminy Żegocina, obejmujący limity wydatków na przedsięwzięcia oraz limity zobowiązań z nimi związanych - jak załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 2.
Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do zaciągania zobowiązań:
1. związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć,
2. z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy do łącznej kwoty takich umów 2.050.000 zł.

§ 3
Upoważnia się Wójta Gminy Żegocina do przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych gminy uprawnień do zaciągania zobowiązań o których mowa w § 2 ust 2 Uchwały.
§ 4.

Traci moc Uchwała Nr XX/141/2012 Rady Gminy Żegocina z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żegocina na lata 2013 - 2018 z późniejszymi zmianami.

§ 5.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żegocina.


§ 6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Objaśnienia wartości przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2014 - 2019 Gminy Żegocina

Dochody:

Założono wzrost dochodów bieżących na poziomie od 2,4 - 3,0 % , kierując się wskaźnikami inflacji opublikowanymi przez GUS a także zgodnie z informacją otrzymaną od Ministra Finansów dotyczącą wysokości subwencji oraz podatków, które gmina otrzyma w roku 2014.
Dochody majątkowe na rok 2014 zmalały o 65,85 % w stosunku do dochodów majątkowych roku 2013 gdyż z kwoty 4.303.506 spadły do kwoty 1.469.422 tj. o kwotę 2.834.084
Wynika to z tego, ze w roku 2014 gmina otrzyma znaczne mniejsze dotacje na zrealizowane zadania w programach unijnych w roku 2013 i 2014 a rozliczone w 2014 r.. a także na zadania realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
Planuje się , że w roku 2014 realizowany będzie zadania w programie PROW - podstawowe usługi dla gospodarki i ludności na kwotę 1.212.882 i PROW - LEADER na kwotę 198.013, z których dotacje zostały ujęte w planie dochodów.
W planie dochodów została ujęta również dotacja na zadanie pn. "Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce" w kwocie 51.479 oraz dotacja w kwocie 107.000 na "Demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest z obszaru Województwa Małopolskiego realizowanego w Szwajcarsko - Polskim Programie Współpracy.
W budżecie na 2014 r. przewidziano dochody ze sprzedaży majątku na kwotę 80.000 oraz kwotę 1.540 zł z ty6tułu wpłat z odpłatnego nabycia praw własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości.. Planuje się sprzedaż nieruchomości gminnych, leśnych i działek budowlanych w Łąkcie Górnej, Rozdzielu i Żegocinie. Natomiast. od roku 2015 do 2019 przyjęto znaczny spadek roczny dochodów ze sprzedaży majątku w kwotach od 50.000 do 30.000 zł. Przyjęto spadek dochodów majątkowych ze sprzedaży majątku, gdyż zmniejszała się będzie ilość działek budowlanych i innego majątku przeznaczonego do sprzedaży.

Wydatki:

Planowane wydatki ogółem w 2014 wynoszą 20.147.000 i zmalały w stosunku do roku 2013 o kwotę 2.173.000 co stanowi spadek o 9,73 % w stosunku do planowanych wydatków roku 2013.
Wydatki bieżące w roku 2014 wzrastają ogółem o 3,89 % w stosunku do roku 2013.
W roku 2014 wzrasta spłata długu o kwotę 232.768 zł..
Obsługa długu wzrasta o kwotę 43.000 tj. o 10,84 % w stosunku do roku 2013. Wiąże się to ze zwiększonym zadłużeniem gminy z pobranych pożyczek i kredytów na realizację zadań inwestycyjnych w tym realizowanych z udziałem środków unijnych.
Wynagrodzenia i składki od nich naliczane wzrosły o 0,67 % tj. o 68.112.
Nie zaplanowano wzrostu wynagrodzeń dla pracowników samorządowych z wyjątkiem wypłaty odpraw emerytalnych i zwiększonej wysługi lat..
Zaplanowany wzrost wydatków na wynagrodzenia w każdym następnym roku obejmuje również zwiększoną wypłatę wysługi lat oraz odpraw emerytalnych i rentowych.
Od roku 2014 do 2019 przyjęto średni wzrost wydatków bieżących o 2,4 % - 3,0 % rocznie.
Wydatki majątkowe roku 2014 stanowią 57,06 % wydatków majątkowych roku 2013.
Wynika to z tego, że w roku 2014 realizowane będą tylko zadania rozpoczęte w 2013 r. współfinansowane z programów unijnych oraz zadania realizowane wspólnie na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
W 2014 roku są przewidywane do realizacji zadania z udziałem środków UE.
Gmina ma podpisane umowy na współfinansowanie zadań z programów PROW - podstawowe usługi dla gospodarki i ludności i LEADER
Na lata 2014 do 2019 przyjęto spadek wydatków majątkowych w stosunku do roku 2014 średnio do 54%. Wiąże się to z koniecznością spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek w latach poprzednich a także w roku 2014 oraz obsługą tego długu
W ramach przedsięwzięć wykazanych w załączniku nr 2 do Uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej wykazano kwoty wynikające z zawartych już umów lub przewidziane do realizacji Uchwałami Rady Gminy.

Przychody:

W planie przychodów na rok 2014 zaplanowano kredyt w wysokości 2.256.674 zł częściowo zabezpieczający udział gminy w programie PROW i LEADER oraz pożyczkę w WFOŚ IGW w wysokości 983.616 na udział własny w realizowanym programie PROW przewidziane do spłaty w ciągu pięciu lat od roku 2014 do 2019. Na dzień opracowania prognozy nie planuje się innych przychodów oraz nie planuje się zaciągania pożyczek w latach następnych.

Rozchody:

Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek.
W 2014 roku zaplanowano do spłaty 2.465.330 zł z czego pożyczki 339.000 zł z czego spłata długu związana z realizacją zadań w programach UE - 339.000 oraz kredytów 2.126.330 zł, z czego spłata długu związana z realizacją zadań w programach UE wyniesie 1.830.871.
Zadłużenie gminy na koniec 2014 r. wyniesie 7.828.901 z czego związana z programami UE - 4.682.671.
Obsługa długu w roku 2014 wynosi 440.000 w tym związana z programami UE - 205.105
Wysokie zadłużenie na koniec roku 2014 wiąże się z koniecznością sfinansowania części udziału własnego dwuletniego zadania z Programu PROW kredytem i pożyczką.

Przeznaczenie nadwyżki:

Od roku 2015 do 2019 w budżecie wykazana jest nadwyżka, która zostanie przeznaczona na spłatę zaciągniętego długu w latach poprzednich.

[wstecz]