UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2010 - 2014

Uchwała nr XXVIII/204/13 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2013 roku w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zapobiegania Narkomanii na rok 2014.  

    Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2013 poz. 594 ze. zm.) w związku z art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity. Dz.U. z 2012 poz.1356/ i art.10 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz.U.z 2012, poz. 124/- Rada Gminy Żegocina uchwala co następuje:

§ 1

Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zapobiegania Narkomanii w Gminie Żegocina na 2014 rok. w brzmieniu przedstawionym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na stronie internetowej Gminy Żegocina.

Zał. do Uchwały Nr XXVIII /204/2013 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2013 r.

PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ ZAPOBIEGANIA NARKOMANII
W GMINIE ŻEGOCINA NA ROK 2014


WSTĘP

W wymiarze społecznym najważniejsze konsekwencje powoduje nadal uzależnienie od alkoholu. W populacji polskiej osoby uzależnione od tej substancji stanowią 3- 4%. Obok uzależnienia od alkoholu wzrasta niestety liczba osób, zwłaszcza młodych, którzy wpadają w pułapkę uzależnienia od internetu, narkotyków, hazardu i wielu innych uzależnień. Problemem często towarzyszącym używaniu alkoholu jest przemoc domowa, która w 75% występuje w rodzinach z problemem alkoholowym. Nadużywanie alkoholu jest także częstym powodem wypadków drogowych oraz innych przestępstw i wykroczeń. Te destrukcyjne zachowania generują duże straty, które przekraczają niejednokrotnie nawet trzykrotne wpływy ze sprzedaży napojów alkoholowych.

O wiele trudniejsze do szczegółowego oszacowania są straty moralne i zdrowotne rodzin i poszczególnych ich członków. Badania socjologiczne prowadzone przez Instytut Psychiatrii i Neurologii wskazują, iż od 10 do 13 tyś. osób umiera rocznie w Polsce z powodu powikłań wynikających z nadużywania alkoholu. Liczba osób umierających z powodu uzależnienia od narkotyków jest podobna, mimo że dostęp do narkotyków jest o wiele mniejszy w porównaniu z dostępem do alkoholu.
Liczba osób umierających z powodu uzależnienia od narkotyków jest podobna, mimo że dostęp do narkotyków jest o wiele mniejszy w porównaniu z dostępem do alkoholu.

Społeczność naszej gminy nie jest wolna od zagrożeń patologicznych jakie wynikają z nadużywania alkoholu i innych substancji psychoaktywnych. W minionym roku doprowadzono do izby zatrzymań 2 osoby. Policja miejscowa oraz patrole z innych placówek przeprowadziły na naszym terenie około 500 kontroli trzeźwości. Wśród kierowców stwierdzono u 38 osób prowadzenie pojazdów po drogach publicznych pod wpływem alkoholu. Ujawniono 9 osób, które dopuściły się czynów karalnych będąc pod wpływem alkoholu. Przeprowadzono 110 interwencji domowych i założono 5 "Niebieskich Kart", w tym 3 z powodu przemocy dokonywanej pod wpływem alkoholu. Nałożono 7 mandatów na osoby spożywające alkohol w miejscach objętych zakazem.

Mimo tych ujawnianych zjawisk związanych z nadużywaniem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych przez osoby przebywające na naszym terenie, trzeba uznać że sytuacja w gminie na tym polu jest stabilna, a spożycie napojów alkoholowych nie wykazuje tendencji wzrostowych. I tak, spożycie napojów spirytusowych kształtuje się na poziomie 35% tj. na poziomie spożycia z roku 2003. Notuje się spadek spożycia wina z 23,5% w roku 2003 do poziomu 10% w roku minionym. Niestety w zakresie spożycia piwa zanotowano tendencję wzrostową z 42,5% w roku 2003 do 55% w roku 2012.

Diagnoza szkód związanych z alkoholem w gminie jest trudna do określenia z uwagi na brak statystycznych adnotacji określających w sposób jednoznaczny przyczyny deficytów zdrowotnych spowodowanych nadużywaniem alkoholu przez mieszkańców. Podobnie rzecz się przedstawia z określeniem przyczyn szkód ekonomicznych spowodowanych nadużywaniem alkoholu. Nieco łatwiej można ujawnić przemoc, której podłoże stanowi alkohol. Jednakże dogłębna i szczegółowa diagnoza tego zjawiska jest częstokroć też trudna do przeprowadzenia. Niejednokrotnie ofiary lękają się przed ujawnieniem tego faktu w obawie przed eskalacją tego zjawiska w rodzinie. Podobnie lęk i obawa towarzyszy świadkom przemocy przed ujawnieniem konkretnego przypadku. Częstokroć Policja podczas interwencji domowych jest wprowadzana w błąd przez domowników, starających się zmniejszyć skalę przemocy stosowanej przez najbliższego członka rodziny, aby nieco złagodzić grożące mu konsekwencje prawne. Dlatego, między innymi, samorząd naszej gminy kierując się troską o rodzinę a zwłaszcza jej najmłodsze pokolenie, podejmuje działania merytoryczne w zakresie profilaktyki ze szczególnym uwzględnieniem tematyki skierowanej do młodzieży szkolnej.

Przedstawiany przez samorząd gminy program profilaktyki na rok 2014 ma na celu przede wszystkim:   
- zapobieganie problemom związanym z uzależnieniem od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych.
- ograniczenie, w ramach umocowań prawnych, problemów związanych z handlem i dystrybucją napojów alkoholowych na terenie gminy.
- stosowanie skutecznych form kontroli społecznej nad szkodliwymi sposobami postępowania osób nadużywających alkoholu bądź innych substancji psychoaktywnych.
- w ramach działalności profilaktycznej nauczanie rodziców i nauczycieli umiejętności, które chronią dzieci przed alkoholem i narkotykami.
   
Przedstawiany program oprócz treści merytorycznych, ma również na celu wskazanie osobom obdarzonym mandatem społecznego zaufania, kierunków wsparcia zmierzających do usunięcia z naszego życia szkodliwych zachowań, a dla mieszkańców gminy wzrost odpowiedzialności jako ważnego czynnika wsparcia na rzecz trzeźwości mieszkańców i ograniczenia szkód materialnych i społecznych związanych z nadużywaniem napojów alkoholowych.


Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ ZAPOBIEGANIA NARKOMANII W GMINIE ŻEGOCINA NA ROK 2014.

   Na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2012 poz.1356/ i ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii /tekst jednolity z 2012r poz.124./ przyjmuje się do realizacji następujące zadania:

I.    ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU I NARKOTYKÓW

1.    Wspieranie placówek leczenia uzależnienia od alkoholu prowadzących działalność na rzecz mieszkańców naszej gminy w celu umożliwienia im regularnej terapii / podstawa prawna - ustawa z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej tekst jednolity Dz.U z 2013 poz.217./
2.    Współpraca Gminnej Komisji z dyrekcjami szkół w rozpoznawaniu zjawisk patologicznych wśród uczniów pod kątem wykrywania zagrożeń wynikających z nadużywania przez młodzież napojów alkoholowych i narkotyków oraz środków psychotropowych.
3.    Refundowanie kosztów przejazdu osobom uzależnionym od alkoholu bądź innych
substancji psychoaktywnych które podejmują leczenie i rehabilitację.
4.    Kierowanie na badania diagnostyczne w przedmiocie uzależnienia osób zgłaszanych do Gminnej Komisji przez najbliższych członków rodziny, Policję bądź instytucje do tego upoważnione oraz finansowanie tych badań
5.    Przeprowadzanie w punkcie konsultacyjnym wstępnych diagnoz rodzinnych, w których członkowie są uwikłani w problemy różnych uzależnień , w wyniku których mogą występować negatywne i patologiczne zachowania takie jak : przemoc, zaniedbywanie dzieci, obniżenie statusu ekonomicznego itp.

II.    UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTEPUJĄ PROBLEMY UZALEŻNIENIA OD ALKOHOLU I NARKOTYKÓW, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE.

1.    Współpraca z organami policji i wymiarem sprawiedliwości w sprawach zachowań agresywnych wobec członków rodziny a zwłaszcza dzieci przez osoby uzależnione od alkoholu, i pomoc w poszukiwaniu metod mogących zmniejszyć szkody spowodowane przemocą w rodzinie.
2.    Prowadzenie wsparcia psychologicznego dla osób zgłaszających się do Komisji z prośbą o interwencję w przeciwdziałaniu przemocy domowej a zwłaszcza ochrony małoletnich dzieci w celu złagodzenia ich traumatycznych przeżyć.
3.    Przeznaczenie w budżecie gminy niezbędnych środków finansowych na pracę z młodzieżą i dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych oraz zagrożonych patologią i mających w związku z taką sytuacją określone trudności w nauce i kontaktach społecznych. / sportowe zajęcia pozalekcyjne, grupy teatralne i muzyczne itp./
4.    Dofinansowanie obozów socjoterapeutycznych dla dzieci rodzin z problemem alkoholowym które stanowić będą integralny element uzupełniający zajęcia profilaktyczne z dziećmi i młodzieżą.

III. PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I EDUKACYJNEJ W ZAKRESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY - W TYM PROWADZENIE POZALEKCYJNYCH ZAJĘĆ SPORTOWYCH, A TAKŻE DZIAŁAŃ NA RZECZ DOŻYWIANIA DZIECI UCZESTNICZĄCYCH W POZALEKJCYJNYCH PROGRAMACH OPIEKUŃCZO WYCHOWAWCZYCH I SOCJOTEREPAUTYCZNYCH.

1. Zabezpieczenie niezbędnych środków finansowych na zajęcia profilaktyczne przeprowadzane w szkołach przez wyspecjalizowane zespoły terapeutyczne.
2. Wspieranie świetlic szkolnych realizujących program profilaktyki społecznej poprzez wspieranie finansowe na zakup niezbędnych materiałów edukacyjnych, broszur, filmów itp. wzbogacających metodykę pracy z młodzieżą zagrożoną różnymi patologiami.
3.    Finansowanie dożywiania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych, ogólno rozwojowych i sportowych stanowiących integralną część szkolnego programu profilaktyki trzeźwościowej.
4.    Świadczenie pomocy finansowej, na częściowe pokrycie kosztów organizacji wypoczynku wakacyjnego młodzieży szkolnej. / kolonie, półkolonie/.
5. Pomoc finansowa dla prowadzenia programów profilaktycznych przygotowywanych i realizowanych przez młodzież szkolną a skierowanych do grup rówieśniczych / tworzenie scenariuszy teatralnych, form wyrażania swoich emocji na tematy postaw rówieśników odnośnie alkoholu i narkotyków oraz innych używek/
6. Dofinansowanie kursów i szkoleń dla nauczycieli wychowawców w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.

IV. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH, SŁUŻĄCEJ ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ UZALEŻNIEŃ OD INNYCH SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH.

1. Pomoc dla szkolnych klubów sportowych i świetlic oraz świetlic wiejskich a także stowarzyszeń realizujących program profilaktyczno - wychowawczy i prowadzących działalność promującą postawy trzeźwości oraz zachowań społecznie akceptowanych.
2. Współdziałanie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie :
a) rozpoznawania i rozwiązywania problemów w rodzinach dotkniętych patologią alkoholizmu i przemocy oraz udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego .
b) zwalczania palenia papierosów i uzależnień od środków psychotropowych.

3. Kontynuowanie współpracy z miejscową Policją w zakresie kontroli przestrzegania zasad ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez placówki handlowe na terenie gminy.
4. Udzielanie wsparcia finansowego dla miejscowej policji prowadzącej działalność profilaktyczną i informacyjną w zakresie rozwiązywania problemów i uzależnień w śród dzieci i młodzieży na terenie szkół.

V. WARUNKI REALIZACJI GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.

1.    Program niniejszy realizuje Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych we współdziałaniu z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stosownie do jej właściwości określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (Dz.U. z 2012 r poz.1356/ poz. 473 z późn. zm.) i ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii /tekst jednolity Dz.U z 2012, poz.124/
2.    Finansowanie zadań programu odbywa się ze środków budżetowych Gminy.
3.    Gminna Komisja odbywa posiedzenia na terenie Urzędu Gminy w uzgodnionych każdorazowo terminach.
4.    Członkom uczestniczącym w posiedzeniach Komisji jest wypłacane wynagrodzenie w kwocie 80,00 zł.
5.    Nadzór nad realizacją programu sprawuje Rada Gminy Żegocina
6.    Za pośrednictwem Komisji Oświaty, Kultury, Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej.

Program został opracowany przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żegocinie.

[wstecz]