UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2010 - 2014

Uchwała nr XII/78/12 Rady Gminy Żegocina z dnia 15 lutego 2012 roku w sprawie zamiaru przekształcenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego w Żegocinie wchodzącego w skład Zespołu Szkół im. Świętej Jadwigi Królowej w Żegocinie

      Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 9 lit. "h" ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.); art. 59 ust. 1 i 6 w zw. z art. 5c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), uchwala się, co następuje:

§ 1
Wyraża się zamiar przekształcenia z dniem 1 września 2012 r. Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego w Żegocinie wchodzącego w skład Zespołu Szkół im. Świętej Jadwigi Królowej w Żegocinie w Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych wchodzące w skład Zespołu Szkół im. Świętej Jadwigi Królowej w Żegocinie.

§ 2
Wykonanie uchwały, w tym dokonanie czynności niezbędnych do przeprowadzenia przekształcenia szkoły, powierza się Wójtowi Gminy Żegocina.

§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE

     Uchwała ma charakter intencyjny. Zgodnie z art. 59 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) "Przepisy /dotyczące zakładania likwidowania szkół i placówek/ stosuje się odpowiednio w przypadku przekształcenia szkoły lub placówki". Zgodnie z art. 59 ust. 1 "szkoła publiczna, (.) może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, a także odpowiednio o tym samym lub zbliżonym profilu kształcenia ogólnozawodowego albo kształcącej w tym samym lub zbliżonym zawodzie. Organ prowadzący jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów (w przypadku szkoły dla dorosłych - uczniów), właściwego kuratora oświaty." .
Zamiar przekształcenia szkoły wynika z nowelizacji przepisów ustawy o systemie oświaty, zakładającej możliwość przekształcenia do dnia 31 sierpnia 2015 r uzupełniających liceów ogólnokształcących dla dorosłych w licea ogólnokształcące dla dorosłych - art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206)
    Zgodnie z art. 9 ust. 1 nowelizacji, w liceach ogólnokształcących dla dorosłych, utworzonych w wyniku przekształcenia szkół, prowadzi się klasy dotychczasowych szkół , aż do czasu likwidacji tych klas zgodnie z art. 7 ustawy, co pozwoli na ukończenie cyklu kształcenia. Przekształcenie szkoły zgodnie z nowelizacją ustawy gwarantuje dokończenie kształcenia na dotychczasowych warunkach. Zatem nie występuje ustawowy obowiązek zapewnienia możliwości kontynuacji kształcenia w innej szkole.
   Celem wprowadzanych przez ustawodawcę zmian jest ograniczenie utrudnienia osiągnięcie satysfakcjonującej skuteczności i efektywności kształcenia zawodowego i ustawicznego z punktu widzenia potrzeb krajowego i regionalnych rynków pracy oraz oczekiwań pracodawców.
   W stanie prawnym, który ma obowiązywać od 1 września 2012 r. wymienia się mniejszą liczbę podtypów szkół ponadgimnazjalnych , gdyż zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt. 3 będą to:   
a)    trzyletnia zasadnicza szkołę zawodowa, której ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także dalsze kształcenie począwszy od klasy drugiej liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
b)    trzyletnie liceum ogólnokształcące, którego ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
c)    czteroletnie technikum, którego ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
d)    szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, umożliwiającą uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie,
e)    trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, której ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do pracy.
W nowelizacji ustawodawca pośrednio przewiduje nowy podtyp szkoły , mówiąc w art. 8 i następnych o możliwości przekształcenia uzupełniającego liceum ogólnokształcącego w terminie do 31 sierpnia 2015 r w liceum ogólnokształcące dla dorosłych. Nie podjęcie uchwały intencyjnej w terminie do końca lutego 2012 r zamknęłoby drogę do przekształcenia szkoły z dniem 1września 2012r i możliwości naboru, co w znacznym stopniu ograniczałoby dostęp do szkolnictwa ponadgimnazjalnego na miejscu - w Gminie Żegocina.
   Jak przyjmuje doktryna w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej określenie "typ szkoły" wskazuje zarówno na etap kształcenia, jak i bliższą charakterystykę tego kształcenia. Stąd też "szkołami różnych typów" będą względem siebie np. liceum ogólnokształcące i liceum ogólnokształcące dla dorosłych (jakkolwiek obie należą do szerszej kategorii - typu "szkół ponadgimnazjalnych"). Natomiast żaden przepis nie precyzuje, co należy rozumieć przez pojęcie rodzaju szkoły, które pojawia się obok typu szkoły.
    Rozróżnienie pojęć rodzaju i typu szkoły nie zostało dokonane w sposób konsekwentny, stąd też ich rozumienie może nasuwać liczne wątpliwości.
Jednakże w uzasadnieniu do projetu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw(Dz.U. Nr 205,poz.1206 ) w pkt.3.3 wyraźnie wskazane jest, że " W systemie szkolnym funkcjonować będą cztery typy szkół dla dorosłych: szkoła podstawowa dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych, liceum ogólnokształcące dla dorosłych i szkoła policealna dla dorosłych. Tak jak dotychczas , w szkołach tych będzie stosowana odrębna organizacja kształcenia i będą do nich przyjmowane osoby mające 18 lat lub kończące 18 lat w roku kalendarzowym , w którym są przyjmowane do szkoły."
Celem ustawodawcy nie było więc wyeliminowanie tej kategorii jako odrębnego typu szkół , lecz zapisy ustawy są wynikiem pewnej niekonsekwencji czy też zbytniego uogólnienia .
    Sformułowanie "typ szkoły" służy do rozróżnienia szkół w dwóch aspektach: ich trójstopniowego podziału według poziomu edukacyjnego, na jakim kształcą one
uczniów ("szkołami różnych typów" będą zatem: szkoła podstawowa, gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna), a dodatkowo w ramach szerszej kategorii szkół
ponadgimnazjalnych na tle aktualnie obowiązującego stanu prawnego można wyróżnić także "podtypy" i tak w art. 9 pkt. 3 lit e wymieniono dwuletnie uzupełniające licea ogólnokształcące dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych o okresie nauczania nie krótszym niż 2 lata i nie dłuższym niż 3 lat , których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminy maturalnego obok nich jako wyraźnie określony podtyp wymieniano trzyletnie licea ogólnokształcące, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu
maturalnego (lit. b),
     Dlatego też mając na uwadze umożliwienie absolwentom zasadniczej szkoły zawodowej kontynuacji nauki w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych podjęto zamiar przekształcenia uznając zgodnie z zamysłem ustawodawcy, że jest to typ szkoły , a nie tylko rodzaj i nadal będzie ona mogła wchodzić w skład zespołu szkół tak jak jej poprzednik prawny.
    Zamiar przekształcenia szkoły został zaopiniowany przez związki zawodowe.

[wstecz]