UCHWAŁY RADY GMINY W ŻEGOCINIE KADENCJI 2006 - 2010

Uchwała Rady Gminy w Żegocinie nr XI/83/2007 z dn. 22 lutego 2008 roku w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Żegocina z Organizacjami Pozarządowymi na 2008 rok.

   
     Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm./
oraz art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie /Dz.U.Nr 96, poz. 873 z późn. zm./ Rada Gminy Żegocina uchwala, co następuje :

§ 1.

Uchwala się roczny program współpracy Gminy Żegocina z organizacjami pozarządowymi na rok 2008, którego treść stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy. .

     

Załącznik do Uchwały Nr XI/83/08 Rady Gminy Żegocina z dnia 22 lutego 2008 r.


Roczny Program Współpracy Gminy Żegocina z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok.

I. Wstęp

Aktywna działalność organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego jest istotną cechą społeczeństwa demokratycznego. Organizacje te działają zwykle dla dobra publicznego. Dzięki ich aktywności wzrasta zasięg oddziaływania, poziom zaspokajania potrzeb społecznych oraz efektywność w zakresie wydatkowania środków publicznych. Program ma charakter roczny i dotyczy zadań realizowanych w 2008 roku.

II. Cel programu

Celem programu współpracy z organizacjami pozarządowymi jest efektywne wykorzystanie aktywności społecznej w zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy Żegocina. Cel ten jest realizowany poprzez:
-    poprawę jakości życia, oraz pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych,
-    stworzenie warunków do zwiększania aktywności społecznej mieszkańców gminy,
-    zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów,
-    umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną, oraz jej tradycje.

III. Formy współpracy

Przedmiotem współpracy z organizacjami pozarządowymi jest ich działalność, która może się odbywać się poprzez :
1.    zlecanie podmiotom realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie,
2.    wspieranie wykonywania zadań publicznych wraz z udzielaniem dotacji na dofinansowanie zadania,
3.    użyczania, wynajmowania lub udostępniania pomieszczeń, będących własnością gminy na rzecz organizacji pozarządowych,
4.    przekazywania przez organizacje pozarządowe informacji o przewidywanych lub realizowanych zadaniach,
5.    publikowania ważnych informacji na stronach internetowych gminy.

IV. Podmioty programu współpracy

Podmiotami programu współpracy są organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego na terenie gminy Żegocina lub na rzecz mieszkańców, bez względu na siedzibę.

V. Przedmiot współpracy

Przedmiotem współpracy Gminy Żegocina z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest realizacja zadań publicznych w sferze:
a)    upowszechniania kultury fizycznej i sportu,
b)    profilaktyki i ochrony zdrowia,
c)    oświaty i wychowania,
d)    kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

VI. Zasady współpracy

1. Współpraca Gminy z organizacjami odbywać się będzie na zasadach:
a)    pomocniczości, co oznacza, że samorząd gminy powierzać będzie realizację swoich zadań publicznych organizacjom, a te zagwarantują, że wykonają je w sposób profesjonalny, efektywny, oszczędny i terminowy,
b) suwerenności stron, co oznacza, że stosunki pomiędzy samorządem, a organizacjami kształtowane będą z poszanowaniem wzajemnej autonomii i niezależności w swojej działalności statutowej,
c) efektywności, co oznacza, że samorząd gminy i organizacje wspólnie dążyć będą do osiągnięcia najlepszych rezultatów podczas wykonywania zadań publicznych.
2. Zlecanie realizacji zadań przez samorząd gminy organizacjom odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert w oparciu o przepisy ustawy i wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych.
3. Podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego w 2008 roku mogą otrzymać dotacje z budżetu Gminy na cele publiczne związane z realizacją zadań wykonywanych przez Gminę, w tym na zadania związane z:
-    upowszechnianiem kultury fizycznej i sportu.

VII. Zadania priorytetowe Gminy

Ustala się na 2008 r. następujące zadania priorytetowe, które mogą być zlecone do realizacji organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
1)    W zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu:
- organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych,
- prowadzenie zajęć sportowych z dziećmi oraz młodzieżą mających na celu przygotowanie zawodników klubów sportowych do rywalizacji,
- propagowanie sportu przez czynny i bierny udział mieszkańców w organizowanych imprezach sportowych.
2) W zakresie profilaktyki i ochrony zdrowia:
- propagowanie honorowego krwiodawstwa,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- wspieranie aktywnych form rehabilitacji.
3) W zakresie oświaty i wychowania:
- wspieranie organizacji wypoczynku dla dzieci,
4)    W zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego:
- wspieranie przedsięwzięć artystycznych realizowanych na terenie Gminy,
- organizowanie imprez kulturalnych,
- upowszechnianie i promocja dorobku kulturalnego gminy.

VIII. Postanowienia końcowe:

Podstawą Programu Współpracy Gminy Żegocina z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok jest Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U.Nr 96, poz.873 z późn.zm.).

[wstecz]