UCHWAŁY   RADY  GMINY  W  ŻEGOCINIE

Rada Gminy

Komisje

XXI SESJA - 30 grudnia 2004 ROKU

Uchwała nr XXI/140/04 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawieprzyjęcia Statutu Związku Gmin Dolnego Dorzecza Raby 

Treść

  Na podstawie art.18 ust.2 pkt.12 i art. 67 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy w ŻEGOCINIE , uchwala co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się Statut Związku Gmin Dolnego Dorzecza Rzeki Raby w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3.
Tracą moc uchwały:
1.    Nr XXIV/164/93 Rady Gminy w ŻEGOCINIE z dnia 30 listopada 2003 r. w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Dolnego Dorzecza Rzeki Raby.
2.    Nr VII/54 /99 Rady Gminy w ŻEGOCINIE j z dnia 18 czerwca 1999 r. w sprawie przyjęcia zmian do Statutu Związku Gmin Dolnego Dorzecza Rzeki Raby
3.    Nr XIII/94/04 Rady Gminy w ŻEGOCINIE z dnia 25 marca 1994 r. w sprawie przyjęcia zmian statutu Związku Gin Dolnego Dorzecza Rzeki Raby,

§ 4.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.


Załącznik do Uchwały Nr XXI/140/04 Rady Gminy Żegocina z dnia 30 grudnia 2004 r. Statut Związku Gmin Dolnego Dorzecza Rzeki Raby


Celem wspólnego realizowania wybranych zagadnień o charakterze publicznym, reprezentowania i obrony wspólnych interesów w tym zakresie oraz działając na podstawie przepisów rozdziału 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) gminy wymienione w § 1 ust. 2 niniejszego statutu postanawiają przyjąć i stosować jego postanowienia.

I. Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Tworzy się Związek Gmin Dolnego Dorzecza Rzeki Raby, zwany dalej Związkiem.
Związek zrzesza gminy: Biskupice, Dobczyce, Gdów, Raciechowice, Łapanów,
Trzciana, Żegocina, Lipnica Murowana, Szczurowa, Drwinia.
3. Siedzibą Związku jest siedziba gminy Gdów.

§ 2.

1.    Cele Związku:
1) reprezentowanie wspólnych interesów gmin w sprawach związanych z przywróceniem i utrzymaniem w całym dorzeczu rzeki Raby drugiej, a docelowo pierwszej klasy czystości wody.
2) inspirowanie i koordynacja działań gmin obejmujących wspólne interesy w zakresie prowadzenia działalności w dziedzinie zaopatrzenia w wodę, budowy kanalizacji i urządzeń oczyszczania ścieków, usuwania i unieszkodliwiania odpadów i innych zanieczyszczeń oraz prowadzenia innych działań mających na celu osiągnięcie założeń określonych w pkt. 1.
3) reprezentowanie gmin wobec administracji rządowej oraz wszelkich innych podmiotów i instytucji w zakresie działania Związku.
4) podejmowanie innych działań w ramach Narodowego Programu Rozwoju oraz programów gminnych na zasadzie porozumień Związku z gminami - członkami
2.    Związek jest inwestorem zadań podejmowanych dla realizacji celów określonych
w ust. 1
3.    Związek nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

§ 3.

1.    Założyciele Związku stają się jego członkami z dniem ogłoszenia Statutu.
2.    Przystąpienie gminy do Związku wymaga przyjęcia jego Statutu przez radę zainteresowanej gminy bezwzględną większością ustawowego składu rady oraz zgody Zgromadzenia Związku na przystąpienie nowego członka.
3.    Członkowie Związku mają prawo korzystać z usług Związku i jego urządzeń na zasadach określonych uchwałami Zgromadzenia i niniejszym Statutem oraz brać udział w pracy organów Związku i w wyborze tych organów.

§ 4.

Związek uzyskuje osobowość prawną po zarejestrowaniu z datą ogłoszenia niniejszego Statutu w dziennikach urzędowych właściwych województw.

§ 5.

Związek zawiązuje się na czas nieokreślony.

II. Organy Związku

§ 6.

Organami Związku są : Zgromadzenie Związku i Zarząd Związku.

§ 7.

1.    Działalność organów Związku jest jawna. Każdy obywatel ma prawo do uzyskania informacji związanej z działalnością organów Związku.
2.    Prawo, o którym mowa w ust. 1 podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów ustawowych.
3.    Obywatelom umożliwia się dostęp do następujących rodzajów dokumentów: protokołu z obrad Zgromadzenia Związku, protokołu z posiedzenia Zarządu Związku, rejestru uchwał Zgromadzenia Związku i uchwał Zarządu Związku, protokołu z posiedzenia Komisji Zgromadzenia.
4.    Dokumenty wymienione w ust. 3 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu.
5.    Dokumenty z zakresu działania Zgromadzenia Związku, Zarządu Związku oraz Komisji Związku udostępnia się w siedzibie Związku w godzinach pracy Biura.
6.    Z dokumentów, o których mowa w ust. 3, obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy
i wyciągi lub mogą je kopiować.
7.    Realizacja uprawnień określonych w ust. 6 może odbywać się wyłącznie w obecności upoważnionego pracownika Związku.
8.    W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący Zarządu Związku ma prawo zastrzec treść protokołu lub jego części z posiedzeń Zarządu Związku lub innych dokumentów, gdyby mogło to naruszyć przepisy regulujące sprawy dotyczące dóbr osobistych, informacji niejawnych, danych osobowych, informacji których ujawnienie mogłoby naruszać ważny interes państwa, Związku, ważne interesy handlowe stron oraz zasady uczciwej konkurencji.

§ 8.

1.    Zgromadzenie Związku, zwane dalej "Zgromadzeniem", jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku.
2.    W skład Zgromadzenia wchodzą burmistrzowie i wójtowie gmin uczestniczących w Związku.
3.    Na podstawie uchwały właściwej rady gminy może ona być reprezentowana w Związku przez innego członka organu gminy.
4.    Każda z gmin uczestniczących w Związku reprezentowana jest w Zgromadzeniu przez jednego uprawnionego członka.

§ 9.

1.    Do właściwości Zgromadzenia należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Związku, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2.    Do wyłącznej właściwości Zgromadzenia należy:
1) ustalanie projektu statutu Związku,
2) wybór i odwołanie Zarządu Związku, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) wybór i odwołanie przewodniczącego Zarządu Związku oraz na jego wniosek członków Zarządu,
4) powoływanie i odwoływanie na wniosek przewodniczącego Zarządu Związku skarbnika Związku, który jest głównym księgowym budżetu,
5) uchwalanie budżetu Związku, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi Związku z tego tytułu,
6) zatwierdzanie kierunków działania Związku,
7) ustalanie wysokości i zasad wnoszenia przez gminy uczestniczące w Związku składek członkowskich, wkładów - udziałów gmin, decydowanie o przeznaczeniu zysków Związku oraz przekazywaniu na rzecz gmin-członków Związku inwestycji realizowanych przez Związek
8) przyjęcie, wykreślenie gminy - członka Związku i rozwiązanie Związku,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd Związku może dokonywać tych czynności za zgodą Zgromadzenia Związku,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd Związku,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd Związku w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Zgromadzenie Związku,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd Związku,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych związkowych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd Związku w roku budżetowym,
10)    określanie wysokości sumy, do której Zarząd Związku może samodzielnie zaciągać
zobowiązania,
11)    podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i
regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń
społeczności lokalnych i regionalnych,
12) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Zgromadzenia Związku.

§ 10.

1.    Zgromadzenie podejmuje uchwały bezwzględną większością statutowej liczby członków Zgromadzenia. Każdemu członkowi Zgromadzenia przysługuje na Zgromadzeniu jeden głos.
2.    Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwały Zgromadzenia w ciągu 7 dni od daty jej podjęcia.
3.    Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy w terminie 14 dni od daty wniesienia sprzeciwu po uprzednim wyrażeniu opinii w sprawie przez Komisje Rewizyjną.
4.    Sprzeciw nie może być wniesiony od uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.

§ 11.

1.    Zgromadzenie wybiera ze swego grona Przewodniczącego Zgromadzenia oraz Wiceprzewodniczącego w głosowaniu tajnym .
2.    Przewodniczący Zgromadzenia organizuje pracę Zgromadzenia i prowadzi jego obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.
3.    Funkcji, o których mowa w ust. 1,nie można łączyć z funkcją członka Zarządu Związku i członka Komisji Rewizyjnej.

§ 12.

1.    Zgromadzenie odbywa posiedzenia zwyczajne w miarę potrzeb nie rzadziej niż raz na pół roku.
2.    Zgromadzenie zwołuje Przewodniczący Zgromadzenia z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Związku powiadamiając członków związku nie później niż 7 dni przed terminem Zgromadzenia.
3.    Zgromadzenie może odbywać również posiedzenia nadzwyczajne na pisemny wniosek 1/5 członków Związku. Wniosek taki powinien zawierać proponowany porządek obrad.

§ 13.

1.    Organem wykonawczym Związku jest Zarząd Związku, zwany dalej Zarządem.
2.    W skład Zarządu wchodzi Przewodniczący oraz 4 członków Zarządu powoływanych i odwoływanych przez Zgromadzenie spośród jego członków na okres kadencji rad gmin.
3.    Dopuszcza się wybór członków Zarządu Związku spoza członków Zgromadzenia w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu Zarządu Związku.
4.    Zarządem kieruje jego Przewodniczący. Zgromadzenie wybiera Przewodniczącego Zarządu bezwzględną większością głosów statutowej liczby Zgromadzenia w głosowaniu tajnym. Zgromadzenie wybiera pozostałych członków Zarządu na wniosek Przewodniczącego Zarządu w głosowaniu tajnym.
5.    Po upływie kadencji Zgromadzenia, Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.
6.    Członkowie Zarządu pełnią swoją funkcję społecznie.

§ 14.

1.    Zarząd wykonuje uchwały zgromadzenia i prowadzi wszystkie sprawy związane z działalnością Związku nie zastrzeżone niniejszym Statutem albo stosownymi przepisami do kompetencji Zgromadzenia.
2.    Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
1)    przygotowanie projektów uchwał Zgromadzenia,
2)    określenie sposobu wykonywania uchwał Zgromadzenia,
3)    gospodarowanie mieniem Związku,
4)    zawieranie umów i porozumień

§ 15.

1.    Decyzje zarządu zapadają w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jego składu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
2.    Oświadczenia woli w imieniu Związku w zakresie zarządu mieniem Związku składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika Związku.

§ 16.

1.    Przewodniczący Zarządu reprezentuje Związek na zewnątrz.
2.    Z zastrzeżeniem ust. 3 Przewodniczący Zarządu jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru. Warunki zatrudnienia przewodniczącego Zarządu określa Zgromadzenie.
3.    Przewodniczący zarządu może pełnić funkcje społecznie.
4. Do kompetencji Przewodniczącego Zarządu należy w szczególności:
1) kierowanie bieżącymi sprawami Związku,
2) wykonywanie obowiązków kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników Związku,
3) organizowanie pracy Zarządu, zwoływanie posiedzeń Zarządu oraz ich prowadzenie,
4) wykonywanie budżetu Związku w zakresie ustalonym przez Zarząd,
5) składanie sprawozdań ze swej działalności na posiedzeniach Zarządu.

§ 17.

1.    Obsługę techniczną i organizacyjną Związku oraz jego organów zapewnia Biuro Związku.
2.    Biuro jest podporządkowane Przewodniczącemu Zarządu Zawiązku ,a jego pracą kieruje Kierownik Biura.
3.    Zasady funkcjonowania Biura określa Regulamin Organizacyjny.

§ 18.

1.    Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych Związku, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
2.    W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 3 członków. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być: przewodniczący i wiceprzewodniczący Zgromadzenia oraz przewodniczący i członek Zarządu.
3.    Pracami Komisji Rewizyjnej kieruje jej przewodniczący, wybrany przez Zgromadzenie.
4.    Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Związku i występuje z wnioskiem do Zgromadzenia w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi . Wniosek w sprawie o absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
5.    Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Zgromadzenie w zakresie kontroli.
6.    Komisja Rewizyjna działa w oparciu o roczny plan uchwalony przez Zgromadzenie.
7.    Szczegółowy tryb i formy pracy Komisji Rewizyjnej określa Regulamin Komisji zatwierdzony uchwałą Zgromadzenia.

§ 19.

1.    Zgromadzenie może powołać inne komisje stałe bądź doraźne do wykonywania określonych zadań ustalając ich przedmiot działania oraz skład osobowy.
2.    Komisje są organem doradczo-opiniodawczym Związku.


III. Gospodarka finansowa i zasady udziału w kosztach wspólnej działalności.

§ 20.

1.    Związek prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o plan finansowy (budżet) uchwalany zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

2.    Dochodami Związku są:
1)    obowiązkowe składki gmin członków Związku,
2)    wkłady-udziały własne gmin członków Związku przekazywane na rzecz Związku w formie pieniężnej,
3)    dotacje celowe,
4)    odsetki od środków finansowych Związku gromadzonych na rachunkach bankowych,
5)    środki finansowe pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi oraz środki na współfinansowanie programów realizowanych z udziałem środków zagranicznych nie podlegające zwrotowi,
6)    odsetki od pożyczek udzielonych przez Związek,
7)    odsetki od nieterminowego regulowania należności,
8)    odsetki i dywidendy od kapitału wniesionego do spółek,
9)    dochody z majątku Związku,
10)    spadki, zapisy, darowizny,
11)    wpływy z działalności Związku,
12)    inne dochody należne Związkowi na podstawie odrębnych przepisów,
13)    dochody pochodzące z innych źródeł.

§ 21.

1.    Członkowie Związku ponoszą koszty wspólnej działalności poprzez opłacanie rocznej składki obliczonej proporcjonalnie do liczby mieszkańców danej gminy objętej działalnością Związku według stanu na dzień 1 stycznia każdego roku. Zasady i wysokość obowiązkowej składki na kolejne lata ustala Zgromadzenie w terminie do 31 sierpnia roku poprzedzającego rok, którego składka ma dotyczyć.
2.    Zasady i wysokość wkładów - udziałów własnych gmin członków wnoszone dla sfinansowania zadań podejmowanych przez Związek realizujących cele określone w § 2 ust. 1 Statutu ustala Zgromadzenie w drodze uchwały.
3.    Szczegółowe zasady przekazywania przez gminy wkładów - udziałów własnych ustalane będą na każdy rok budżetowy w drodze umów cywilno-prawnych zawieranych pomiędzy gminą członkiem, a Związkiem. Nie podpisanie umowy przez gminę członka w terminie do 30 kwietnia danego roku będzie oznaczać rezygnację z realizacji zadań na jej terenie w danym roku. Wszelkie konsekwencje finansowe z faktu nie podpisania umowy ponosi gmina członek.
4.    Wkład - udział własny gminy członka Związku może stanowić mienie przekazane Związkowi, a służące realizacji przyjętych przez Związek zadań.
5.    Związek może korzystać z majątku gmin-członków na następujących zasadach: darowizny, użytkowania, najmu, dzierżawy, aportu wniesionego do spółki lub w inny przewidziany prawem sposób.
6.    W przypadku wystąpienia członka ze Związku oraz likwidacji Związku składniki majątkowe stanowiące własność gmin, z których korzysta Związek w trybie określonym w ust. 5, z wyjątkiem darowizny, są im zwracane z uwzględnieniem powiększeń ich wartości.

§ 22.

1.    Koszty wspólnej działalności pokrywane są przez Związek z jego budżetu.
2.    Gminy - członkowie Związku pokrywają straty Związku proporcjonalnie do wniesionych wkładów i płaconych składek.
3.    W okresie trwania Związku zyski uzyskane przez Związek nie podlegają podziałowi pomiędzy gminy - członków Związku. O przeznaczeniu nadwyżki dochodów nad wydatkami decyduje Zgromadzenie .

§ 23.

Jeżeli środki Związku nie wystarczają na pokrycie realizowanego przez Związek zadania, niedobór rozkłada się na gminy - członków Związku biorących udział w przedsięwzięciu proporcjonalnie do wielkości realizowanego na jej terenie zadania .

§ 24.

1.    Gminy- członkowie Związku nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Związku.
2.    Za zobowiązania wobec osób trzecich Związek odpowiada całym swym majątkiem.
3.    Gminy, które nie wpłaciły swoich składek lub wkładów odpowiadają za zobowiązania Związku do wysokości nie wpłaconych kwot z tych tytułów.
4.    Byli uczestnicy Związku odpowiadają za wszystkie zobowiązania Związku powstałe do chwili ich wystąpienia lub wykluczenia ze Związku, do wysokości swojego majątku wniesionego do Związku.


IV. Mienie Związku i zasady gospodarowania tym mieniem

§ 25.

1.    Mieniem Związku jest własność i inne prawa majątkowe.
2.    Mienie związku jest odrębne od mienia gmin członków Związku i jest odrębnie zarządzane.
3.    Zrealizowane przez Związek inwestycje będą przekazywane gminom-członkom Związku zgodnie z Uchwałami Zgromadzenia podjętymi w tej sprawie.
4.    Korzystanie z obiektów i urządzeń jak również nieruchomości Związku jest możliwe tylko na podstawie zawartych stosownych umów cywilno-prawnych.

§ 26.

1.    W celu wykonywania zadań Związek może tworzyć jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.
2.    Jeżeli statutowa działalność będzie prowadzona przez jednostkę organizacyjną utworzoną przez Związek lub podmiot, któremu Związek powierzy prowadzenie tej działalności, podział zysków i udział w pokrywaniu strat będzie wynikać z zasad określonych dla tej jednostki organizacyjnej lub tego podmiotu.


V. Postanowienia końcowe

§ 27.

1.    Na podstawie jednobrzmiących uchwał co najmniej połowy rad gmin wchodzących w skład Związku, Zgromadzenie podejmuje uchwałę o postawieniu Związku w stan likwidacji. Po przeprowadzeniu likwidacji Związek ulega rozwiązaniu.
2.    W przypadku określonym w ust. 1 Zgromadzenie powołuje Komisję Likwidacyjną. W okresie do trzech miesięcy od daty uchwały o otwarciu likwidacji, o której mowa w ust. 1 Komisja Likwidacyjna sporządza sprawozdanie otwarcia likwidacji, a po jej przeprowadzeniu - sprawozdanie z zakończenia likwidacji. Termin zakończenia likwidacji ustala Zgromadzenie. Sprawozdanie z zakończenia likwidacji zatwierdza Zgromadzenie.
3.    Majątek Związku pozostały po likwidacji, po zaspokojeniu wszelkich zobowiązań i roszczeń wierzycieli Związku, podlega podziałowi proporcjonalnie do wniesionych składek członkowskich i wkładów.
4.    W razie likwidacji Związku gminy członkowie -Związku, na obszarze których znajdują się obiekty lub urządzenia likwidowanego Związku posiadają pierwszeństwo do ich przejęcia. Jeżeli wartość części majątku przejętej przez gminy członków przekracza kwotę przysługującą tym gminom z podziału majątku Związku są one zobowiązane do wniesienia różnicy w formie pieniężnej na rzecz likwidowanego Związku - do podziału między pozostałymi gminami - członkami Związku - zgodnie z postanowieniami ust. 3..
5.    Datą likwidacji Związku jest dzień wykreślenia go z rejestru.

§ 28.

1.    Członkostwo gminy w Związku ustaje z dniem podjęcia uchwały Zgromadzenia o wykreśleniu z powodu:
1/ wystąpienia ze Związku na podstawie uchwały właściwej rady gminy,
2/ w przypadku zalegania z opłatą składki członkowskiej przez co najmniej 1 rok.
2.    Każda gmina może wystąpić ze związku z zachowaniem 3- miesięcznego okresu wypowiedzenia na koniec roku kalendarzowego.
3.    Wykreślenie nie zwalnia gminy z obowiązku opłacenia zaległych składek i pokrywania strat związku w roku, w którym gmina została wykreślona ze Związku.
4.    W przypadku wystąpienia gminy ze Związku , Zarząd oblicza w terminie 60 dni od daty wystąpienia wysokość wniesionych wkładów oraz stopień ich wykorzystania przez Związek.
5.    W oparciu o obliczenia, o których mowa w ust. 4, Zgromadzenie ustala termin i sposób rozliczenia się z występującą gminą.
6.    W przypadku wystąpienia gminy nie przysługuje jej zwrot wniesionej składki członkowskiej.

§ 29.

Uchwalenie statutu następuje w drodze uchwał rad gmin-członków Związku, podjętych bezwzględną większością ustawowego składu rady.

§ 30.

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem maja zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

§ 31.

Zmiana Statutu może nastąpić w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

[powrót]