UCHWAŁY   RADY  GMINY  W  ŻEGOCINIE

IX SESJA - 11 września 2003 r.

Uchwała nr IX/63/ 2003  Rady Gminy w Żegocinie z dnia 11 września 2003 roku w sprawie  trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Żegocina oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.

Treść

      Na podstawie art. 53 ust. 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. nr 142 poz. 1591 z późn. zmianami i art. 124 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 15 poz. 148 z późn. zmianami) Rada Gminy w Żegocinie uchwala co następuje:

§ 1
Przygotowanie projektu uchwały budżetowej gminy wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały należy do wyłącznej kompetencji Wójta Gminy.

§ 2
Do 10-tego września roku budżetowego Wójt Gminy skieruje pisma ogólne do kierowników podległych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, instytucji kultury, samodzielnych stanowisk pracy Urzędu Gminy.

§ 3
1. Do dnia 25 września roku budżetowego dysponenci o których mowa w § 2 przekładają do Wójta Gminy wnioski budżetowe w formie planów rzeczowych zadań i projektów planów finansowych.
2. Projekty planów finansowych opracowywane są na podstawie:
a) wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy( z zaznaczeniem przewidywanego wykonania danego roku i zaplanowaniem środków niezbędnych na rok następny z uwzględnieniem zwiększeń wynikających ze zmiany wysokości dodatków za wysługą lat, wypłaty nagród jubileuszowych oraz odpraw rentowych i emerytalnych i podwyżek wynagrodzeń na poziomie wskaźników wynikających z założeń do budżetu państwa,
b) przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy,
c) stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia danego roku budżetowego,
d) prognozy cen roku budżetowego (inflacji),
3. Projekty planów finansowych jednostek w zakresie dochodów i wydatków opracowane są w szczególności do paragrafu klasyfikacji budżetowej.
4. Samodzielne wieloosobowe stanowisko pracy ds. finansów i podatków przygotowuje:
1) wskaźniki budżetowo - twórcze uwzględniające: a) dochody własne gminy, b) subwencje, c) dotacje na zadania zlecone i powierzone gminie,
d) dochody z majątku gminy,
e) wpłaty komunalnych jednostek (dochodu budżetowego),
2) Projekt planów gminnych funduszy celowych
5. Samodzielne stanowisko pracy ds. gospodarki nieruchomościami opracowuje informacje o stanie mienia komunalnego zawierającą:
a) dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,
b) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych a w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach,
c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego,
d) dane o dochodach uzyskanych z tyt. wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
e)    inne informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

§ 4
Do dnia 5 października roku budżetowego Radni Gminy przeprowadzają konsultacje społeczne z mieszkańcami dla zapoznania się z ich potrzebami celem zajęcia stanowiska w kwestii kierunków gospodarki budżetowej.

§ 5
Do dnia 30 października roku budżetowego Skarbnik Gminy przeprowadza weryfikację poprawności wniosków budżetowych, która obejmuje dyskusję z dysponentami i samodzielnymi stanowiskami pracy w zakresie zasadności wykazanych środków finansowych.

§ 6
1. Informacje zgromadzone w wyniku realizacji postanowień § 3 do § 5 stanowią materiał podstawowy do opracowania projektu budżetu.
2. Wójt Gminy do 10 listopada rozpatruje opracowany przez Skarbnika Gminy wstępny Projekt Uchwały Budżetowej wraz z objaśnieniami o stanie mienia komunalnego.
3. Wójt Gminy do dnia 15 listopada roku budżetowego zobowiązany jest do przedstawienia Przewodniczącemu Rady Gminy projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informacje o stanie mienia komunalnego.
4. Projekt budżetu zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych ujmuje dochody w szczegółowości do paragrafu klasyfikacji budżetowej i wydatki w szczegółowości do działu i rozdziału klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem wydatków bieżących, dotacji, wydatków na obsługę długu jednostki samorządy terytorialnego, wydatków z tytułu połączeń i gwarancji udzielonych przez gminę, wydatków majątkowych, źródła pokrycia deficytu budżetowego lub nadwyżki i jej przeznaczenia.
5. Do dnia 15 listopada roku budżetowego Wójt Gminy zobowiązany jest przedstawić właściwej Regionalnej Izbie Obrachunkowej projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia komunalnego. Opinię RIO Wójt Gminy zobowiązany jest przedstawić niezwłocznie Radzie Gminy.

§ 7
1. Od dnia 15 listopada Przewodniczący Rady Gminy przesyła niezwłocznie projekt budżetu do zaopiniowania stałym Komisją Rady Gminy.
2. Komisje Rady w ciągu 14-stu dni odbywają posiedzenie, na którym formułowane są pisemne opinie o projekcie budżetu. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie budżetu, Komisja ma obowiązek wskazania źródła jego sfinansowania.
3. Opinie poszczególnych Komisji są podstawą do sformułowania przez Komisję Budżetowo Rolną i Rozwoju Wsi w terminie 7 dni ostatecznej opinii o projekcie budżetu. Opinia w/w Komisji winna być sformułowana na piśmie i niezwłocznie przekazana Wójtowi Gminy, który po zapoznaniu się z jej treścią może nanieść w terminie 7 dni poprawki do projektu uchwały budżetowej. W przypadku nie uwzględnienia wniosku Wójt Gminy podaje na piśmie uzasadnienie.
4. Komisja Budżetowo Rolną i Rozwoju Wsi opiniuje projekt budżetu na wspólnym posiedzeniu przy udziale Przewodniczących Komisji Rady Gminy.

§ 8
1. po przełożeniu projektu budżetu gminy do właściwej Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Przewodniczącemu Rady Gminy, Wójt Gminy przekazuje dysponentom informacje o wielkościach środków finansowych, celem opracowania przez w/w jednostki planów finansowych na rok budżetowy.
2. Dysponenci opracowują plany finansowe do dnia 25 grudnia roku budżetowego.
3. Rada Gminy uchwala budżet do dnia 31-go grudnia a w przypadku niedotrzymania w/w terminu do dnia 31 marca roku budżetowego. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Gminy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedstawiony Radzie Gminy.

§ 9
1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
1) Prognozowanie dochody gminy wg ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji budżetowej.
2) wydatki budżetu w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń z pochodnymi od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długów gminy,
- wydatków z tyt. udzielonych poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,
b) wydatków majątkowych,
3) Źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu gminy
4) Wydatki związane z wieloletnim programem inwestycyjnym z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych projektów.
5) Wielkość rezerwy ogólnej budżetu
6) Plan przychodów i wydatków zakładów budżetowych i środków specjalnych.
7) Plany przychodów i wydatków funduszy celowych.
8) Upoważnienie dla Wójta Gminy do zaciągnięcia długu oraz spłat zobowiązań Gminy.
9) Dochody i wydatki związane z realizacją zadań zleconych i powierzonych gminie.
10) Dochody i wydatki wynikające z zawartych umów i porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
2. W projekcie uchwały budżetowej określa się także dochody z tytułu wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
3. Wraz z projektem uchwały budżetowej Wójt Gminy przedstawia Radzie Gminy materiały uzupełniające tj.
a) Informacje- objaśnienia do projektu budżetu,
b) informacje o stanie mienia komunalnego,
c) opinie wyrażone przez Komisja Rady,
4. Przed podjęciem uchwały budżetowej Radzie Gminy przedstawiane są informacje o:
a) realizacji planowanych zadań inwestycyjnych,
b) działalności kulturalnej w gminie,
c) stanie i przeprowadzonych remontach nawierzchni dróg,
d) realizacji zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
e) działalności jednostek organizacyjnych gminy,
f) realizacji zadań w zakresie opiekuńczo- wychowawczym, kultury fizycznej, itp.,
g) przedsięwzięciach zmierzających do łagodzenia skutków bezrobocia.
5. Po wysłuchaniu informacji określonych w pkt. 3 Radni w dyskusji nad przedstawionym projektem budżetu i informacji wypracowują uwagi i wnioski, które Wójt Gminy wykorzystuje w toku realizacji budżetu.

§ 10
Projekt uchwały budżetowej gminy może zawierać:
1) Upoważnienie Wójta Gminy do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu Gminy.
2) Upoważnienie dla Wójta Gminy do dokonywania zmian w planie wydatków z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami.
3) Inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu Gminy.

§ 11
1. Wójt Gminy opracowuje harmonogram dochodów i wydatków na poszczególne zadania w danym roku budżetowym.
2. Wójt Gminy Opracowuje i przedstawia Radzie Gminy sprawozdanie z wykonania budżetu.
3. Sprawozdania przed przedstawieniem Radzie Gminy omówione zostanie na posiedzeniach poszczególnych komisji Rady celem wydania opinii.
4. Informacja z wykonania budżetu za pierwsze półrocze oraz sprawozdanie roczne sporządzone są w formie pisemnej w układzie tabelarycznym wraz z częścią opisową. Dochody ujmuje się w szczególności do paragrafów klasyfikacji budżetowej a wydatki do działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej. Informacja z wykonania budżetu za pierwsze półrocze sporządzana jest w terminie do 30 sierpnia roku budżetowego i przekładana Radzie Gminy do Akceptacji. Roczne sprawozdanie z wykonania budżetu Wójt Gminy Przedstawia Radzie Gminy do dnia 30 kwietnia po upływie roku budżetowego.
5. Półroczne i roczne sprawozdania z wykonania budżetu i informacje przekazywane są do Regionalnej Izby Obrachunkowej celem uzyskania opinii.
6. Przy realizacji budżetu Gminy Wójt ma obowiązek kierować się zasadami gospodarności, oszczędności a zlecenie zadań do realizacji może nastąpić tylko na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawcy zgodnie z Ustawą o zamówieniach publicznych.
7. Wójt Gminy raz na kwartał dokonuje analizy:
a) systematyczności wpływu dochodów,
b) systematyczności realizacji wydatków,
c) stopnia zaawansowania realizacji wydatków na poszczególne zadania inwestycyjne,
d) realizacji przychodów i rozchodów przez zakłady budżetowe.

§ 12
Traci moc Uchwała Nr IX/73/99 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 10 listopada 1999 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Żegocina oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.

§ 13
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i obowiązuje przy opracowaniu projektów uchwał budżetowych na lata 2004 do 2007.


[powrót]