ŹRÓDŁO WODY MINERALNEJ W ŻEGOCINIE - OPIS SZLAKU

Oznaczenie trasy: biało - czerwone kwadraty
Stopień trudności: łatwa
Czas przejścia całej trasy tam i z powrotem: około 1 - 1,5 godziny.
Trasę można także przebyć na rowerze górskim (średni stopień trudności)
Uwaga: po opadach deszczu zalecamy ubrać odpowiednie obuwie (podmokły teren)

Znaki na szlaku do źródła.

Początek trasy turystyczno - spacerowej do źródełka wody mineralnej w Żegocinie znajduje się przy figurze św. Franciszka z Asyżu posadowionej nad parkingiem przy kościele pod wezwaniem Św. Mikołaja w Żegocinie. Spod figury św. Franciszka wyruszamy drogą asfaltową w kierunku Limanowej (południowym). Po przejściu centrum Żegociny, za hotelem "Hexe" skręcamy w prawo, a asfaltowa droga poprowadzi nas w osiedle "Nagórze". Droga zaczyna się piąć w górę. Po około 15 minutach marszu skręcamy w lewo i betonową dróżką poniżej osiedla domków letniskowych udajemy się w kierunku południowym. Kamienista droga zaprowadzi nas w głąb lasu. Po kilku minutach marszu dochodzimy do szerszej, ale błotnistej drogi leśnej, którą przegradza metalowa zapora uniemożliwiająca wjazd. Przechodzimy pomiędzy drzewem z oznaczeniem szlaku a zaporą i drogą prowadzącą lekko pod górę zmierzamy w kierunku źródeł, mając cały czas płynący w dolinie po lewej stronie Potok Sanecki. Po około 10 minutach marszu leśną drogą dojdziemy do celu naszej wędrówki. Aby dojść do źródełka musimy skręcić z drogi w lewo i schodząc kamiennymi schodami około 30 m w dół dojdziemy do potoku. Po przejściu kładką na drugą stronę na prawo, tuż za nurtem strumyka, a przed stokiem zbocza wypływa woda mineralna typu "Zuber". Zbudowana drewniana studnia umożliwia nam zaczerpnięcie wody poprzez napompowanie ręczną pompą. Możemy, po jej skosztowaniu, odpocząć chwilę na drewnianych, postawionych w pobliżu, ławkach. Możemy także udać się do źródła nr 2, oddalonego o około 30 metrów. Prowadzi do niego dróżka, przy której ustawiono poręcze. To źródło jest osłonięte jedynie siatką i lekką konstrukcją z dachem.
   Udając się w drogę powrotną musimy najpierw wyjść dosyć stromym, krótkim podejściem do drogi, którą przyszliśmy. Znaną już trasą powrócimy do Żegociny. Można także, po wyjściu na drogę leśną skręcić w lewo, na południe. Droga zaprowadzi nas do Rozdziela, w okolice Bacówki, przy której zlokalizowany jest niebieski szlak turystyczny prowadzący na górę Kamionna (801 m n.p.m.) lub w drugą stronę - do Rozdziela Dolnego, gdzie znajduje się m. in. Szkolne Schronisko Młodzieżowe oraz zabytkowy, drewniany kościół z XVI wieku (Małopolski Szlak Architektury Drewnianej).