BARDZO WYSOKIE WSKAŹNIKI EWD ŻEGOCIŃSKIEGO LICEUM - 2011

     Edukacyjna wartość dodana (w skrócie EWD) jest ważnym wskaźnikiem oceniającym poziom szkoły. Opracowują ją specjaliści z ośrodków akademickich i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych. Porównanie wyników egzaminów zewnętrznych nie daje pełnego obrazu kształcenia w danych szkołach, gdyż nie informuje, w jakim stopniu szkoła przyczyniła się do rozwoju ucznia. Dlatego właśnie wartość EWD wskazuje na przyrost wiedzy uczniowskiej, który nastąpił w ciągu trzech lat kształcenia w liceum.
    Odczytywanie wskaźnika EWD pozwala formułować odpowiedzi na wiele pytań, między innymi na to, czy szkoła potrafi dobrze przygotować do matury wyłącznie ucznia zdolnego czy także słabszego (wysoki przyrost wiedzy).
    Jak odczytywać wskaźniki EWD ? Szczegółowy opis znajduje się na stronie internetowej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie (www.oke.krakow.pl).

Wskaźniki EWD.

   My przybliżamy i objasniamy najważniejsze informacje. Wyniki są prezentowane w kształcie elips w układzie współrzędnych (patrz obok). Położenie tych elips w poszczególnych ćwiartkach układu daje następujące informacje o szkole. 
    W skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru (w środku układu są elipsy odpowiadające 50% (mniejsza) i 90% (większa) szkół w Polsce. Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną efektywność nauczania, wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność.
  

    Zobaczmy wskaźniki EWD dla języka polskiego i matematyki w Liceum Ogólnokształcącym w Żegocinie: W przypadku obu przedmiotów widoczny jest ogromny przyrost wiedzy - wyższy, niż w 90% szkół w kraju.

Wyniki egzaminu maturalnego - język polski. Poziom podstawowy i rozszerzony.

Wyniki egzaminu maturalnego w LO Żegocina - matematyka.

Wyniki egzaminu maturalnego w LO Żegocina - język polski.
Poziom podstawowy i rozszerzony.

Wyniki egzaminu maturalnego w LO Żegocina - matematyka.
Poziom podstawowy i rozszerzony.

    Pozycja szkoły ze względu na wskaźniki wyniku końcowego i edukacyjnej wartości dodanej.
    95% powierzchnia ufności dla łącznego oszacowania wskaźników.
1. Wskaźniki obliczone na podstawie wyników egzaminacyjnych z 2010 roku. Liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 34. W tym zdających poziom rozszerzony: 2.
    Pozycja szkoły ze względu na wskaźniki wyniku końcowego i edukacyjnej wartości dodanej.
    95% powierzchnia ufności dla łącznego oszacowania wskaźników.
1. Wskaźniki obliczone na podstawie wyników egzaminacyjnych z 2010 roku. Liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 34. W tym zdających poziom rozszerzony: 6.

                                                                                                                Źródło: OKE w Krakowie.

   Na stronie http://www.oke.krakow.pl/inf/article.php?story=20110421123303818 można sprawdzić wartość wskaźnika EWD wszystkich szkół w Polsce. Można również dokonywać analiz porównawczych różnych szkół. Zwracamy uwagę na fakt, że trudno znaleźć szkołę o wyższej wartości EWD, niż Liceum Ogólnokształcące w Żegocinie. Wysoka skuteczność nauczania jest powodem do dumy, tym bardziej, iż odsetek uczniów korzystających z korepetycji jest w żegocińskiej szkole wyjątkowo niski.    

[wstecz]