DOWODY OSOBISTE - NOWE WYMAGANIA I MOŻLIWOŚCI

 Nowy dowód osobisty. System Dokumenty Zastrzezone.

    Powracamy po raz kolejny do spraw związanych z dowodami osobistymi. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. z dnia 24 marca 2009 r.) nałożyło na posiadaczy dowodów nowe obowiązki. Informujemy także o tym, jak zastrzegać utracone dokumenty.

INFORMACJA:

    W przypadku zmiany danych osobowych zawartych w dowodzie osobistym, posiadacz tego dokumentu ma obowiązek wymienić go w terminie do 14 dni:
(w przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin powyższy wynosi do 3 miesięcy)
. od dnia otrzymania decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu zmieniających dane osobowe, które zamieszcza się w dowodzie osobistym,
. od dnia sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska, (dotyczy także wpisania zagranicznego aktu, małżeństwa do polskich ksiąg, gdy następuje zmiana nazwiska),
. od dnia złożenia przez rozwiedzionego/rozwiedzioną oświadczenia o powrocie do nazwiska noszonego, przed zawarciem małżeństwa,
. od dnia zmiany adresu miejsca zameldowania.
     W przypadku niedopełnienia obowiązku wymiany dowodu osobistego, dokument ten podlega unieważnieniu po upływie :
. 3 miesięcy od zaistnienia okoliczności wskazanych wyżej,
. 4 miesięcy od zaistnienia powyższych okoliczności (w przypadku obywateli polskich przebywających za granicą)
w przypadku niezłożenia przez posiadacza dowodu wniosku o jego wymianę.

    Podstawa prawna: Ustawa z dnia 3 października 2008 r o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 195, póz. 1198)

Dokumenty Zastrzeżone.

     Wobec nasilających się prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości, samo zgłoszenie utraty dokumentów na Policji czy w urzędzie już nie wystarcza! Powinno się jak najszybciej, dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia, zgłosić to w Banku, składając stosowny wniosek o dokonanie zastrzeżenia w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. System ten chroni osoby, które utraciły swoje dokumenty tożsamości. Ogranicza możliwości ich późniejszego wykorzystania do celów przestępczych popełnianych w imieniu i na szkodę osoby, która dokumenty utraciła.

Co robić w przypadku utraty dokumentów?

    Natychmiast zastrzec je w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
Powiadomić Policję (gdy utracono je w wyniku kradzieży).
Powiadomić Urząd Miasta lub Gminy (w każdym przypadku)
Wyrobić nowy dokument.

Gdzie i jak zastrzegać?

    W każdej placówce swojego Banku. Jeżeli ktoś nie posiada rachunku bankowego, powinien udać się do Banku przyjmującego zastrzeżenia także od osób nie będących Klientami danego Banku.

Jakie rodzaje dokumentów należy zastrzegać?

    Wszystkie dokumenty potwierdzające tożsamość. Najważniejsze z nich to: dowód osobisty (również tymczasowy),
paszport, prawo jazdy, książeczka wojskowa, książkowa marynarska, dowód rejestracyjny, karta stałego pobytu,
Zastrzegane są także: dowody rejestracyjne, karty płatnicze.

Dlaczego należy zastrzegać utracone dokumenty?

   Każdego dnia dokonuje się milionów operacji polegających m.in. na wpłatach i wypłatach pieniędzy z kont bankowych, dokonywaniu przelewów, zakładaniu rachunków, zawieraniu umów o kredyt czy pożyczkę. Niemal w każdym przypadku wymagane jest potwierdzenie tożsamości osoby zlecającej wykonanie takiej operacji. Zagubienie lub utrata któregokolwiek z dokumentów tożsamości może mieć przykre konsekwencje dla prawowitego właściciela zwłaszcza, że sposobów na wykorzystanie cudzej tożsamości jest wiele i wciąż pojawiają się nowe.
Dokumenty wykorzystywane są m.in. do: wyłudzenia pożyczki, wynajęcia mieszkania lub pokoju hotelowego w celu kradzieży wyposażenia czy unikania opłat, kradzieży wypożyczonego samochodu i innych przedmiotów, zakładania fikcyjnych firm do wyłudzania kredytów, zwrotu podatków.  Informacje z jednego banku, poprzez System DZ, są błyskawicznie przekazywane do wszystkich banków i innych instytucji korzystających z Systemu. Oprócz wszystkich banków korzystają z niego także operatorzy telefonii komórkowych, Poczta Polska i szereg innych Uczestników. Dokumenty mogą sprawdzać także notariusze, hotele, wypożyczalnie czy agencje pośrednictwa wynajmu nieruchomości.

Jak działa System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE?

    W obronie przed realizacją transakcji oszukańczej, w celu ochrony interesów swoich Klientów, Banki utworzyły elektroniczny system wymiany informacji: System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. To system o bardzo dużym zasięgu działania. Zastrzeżenia przyjmowane są w kilkunastu tysiącach placówek bankowych. Informacja wskazująca, że dokument jest zastrzeżony, a tym samym powinien być zablokowany i wyeliminowany z obrotu, pojawia się we wszystkich placówkach w czasie niemal rzeczywistym. System działa od 1996 roku. W tym czasie kilkaset milionów zł nie wpadło do przysłowiowej "czarnej dziury". Pieniądze mogłyby być stracone w wyniku prób dokonania transakcji oszukańczych, prania brudnych pieniędzy czy też nieuprawnionego przewłaszczenia środków.

Cele i korzyści:

- pełniejsza ochrona osób, które utraciły dokumenty,
- możliwość natychmiastowego sprawdzenia i potwierdzenia czy dokument nie został zastrzeżony przez prawowitego właściciela,
- lepsza ochrona przed wyłudzeniami,
- ograniczanie ryzyka w prowadzonej działalności,
- podnoszenie poziomu zaufania i poczucia bezpieczeństwa,
- wzmacnianie rzetelności w obrocie gospodarczym i cywilnym.

WIĘCEJ : WWW.DOKUMENTYZASTRZEZONE.PL >>>

[wstecz]