NARADA W SPRAWIE E - 965

   Narada w sprawie E - 965. E - 965 w Żegocinie.
Organizatorem spotkania w Żegocinie był Wójt Jerzy Błoniarz. Droga wojewódzka E - 965 przebiega przez Żegocinę.

   Przebiegająca przez Żegocinę, droga wojewódzka E - 965 była głównym tematem narady, zorganizowanej 8 lutego 2008 roku w Żegocinie z inicjatywy Wójta Jerzego Błoniarza. Obecność dwóch radnych sejmiku małopolskiego, Wicemarszałka Województwa Małopolskiego, członka Zarządu Województwa, Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Starosty i Wicestarosty Bocheńskiego, Wicestarosty Limanowskiego, kilku burmistrzów i wójtów świadczy o ważności poruszanych spraw i dużym zainteresowaniem oraz chęcią rozwiązania problemów związanych przede wszystkim z modernizacją tego szlaku. Jego rola, po wybudowaniu autostrady A - 4 wyraźnie wzrośnie, bo jeśli tylko zostanie wybudowany łącznik, będzie to najkrótsza droga z autostrady do Limanowej i okolic.
   Zebranie w Żegocinie otworzył jego organizator i gospodarz - Wójt Gminy Żegocina pan Jerzy Błoniarz, witając przybyłych gości: radne Wojewódzkiego Sejmiku Samorządowego - panie Urszulę Nowogórską i Iwonę Tworzydło, Wicemarszałka Województwa Małopolskiego pana Romana Ciepielę, Członka Zarządu Województwa Małopolskiego pana Wojciecha Kozaka, Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich pana Grzegorza Stecha. Obecni byli także Starosta Bocheński pan Jacek Pająk, Wicestarosta Powiatu Limanowskiego pan Franciszek Dziedzic oraz burmistrzowie, wójtowie lub sekretarze miast i gmin, przez które przebiega wspomniana droga.

  Narada w sprawie E - 965. Narada w sprawie E - 965.
Wicemarszałek Województwa Roman Ciepiela i Członek Zarządu Województwa Wojciech Kozak. Radna Wojewódzka Iwona Tworzydło i Grzegorz Stech - Dyrektor ZDW w Krakowie.

    W dyskusji na temat już zrealizowanych, realizowanych obecnie i planowanych na 2008 rok remontów na drodze E - 965 wypowiedziało się kilku uczestników. Jako pierwszy mówił dyrektor Grzegorz Stech. Potem wypowiadali się kolejni uczestnicy zebrania. Nie tylko mówiono o bieżących działaniach, ale także dalszych planach. - Jeśli znajdą się wystarczające środki (ponad 20 mln zł) i uda rozwiązać się problemy, to w ciągu 3 - 4 lat będzie widoczny na tej drodze duży postęp. Jeśli do pokrycia części kosztów włączą się samorządy, będzie szybciej - mówił Grzegorz Stech. O rozważenie pewnej kwestii zaapelował Wicemarszałek Ciepiela: - E - 965 przebiega przez tereny turystyczne, a te wymagają małego nasilenia ruchu. Jeśli na drodze będzie po podłączeniu do autostrady zwiększony ruch, to zrodzi to określone problemy i obróci się przeciwko interesom tutejszych mieszkańców.

  Narada w sprawie E - 965. Narada w sprawie E - 965.
Głos zabrała także Rada Wojewódzka Urszula Nowogórska. Uczestnicy narady w sprawie E - 965.

     Mówiąc najogólniej wszyscy uczestnicy spotkania byli zgodni, co do tego, że należy przystąpić do kompleksowej modernizacji drogi. - To cenne spotkanie. Droga ma kategorię "G", czyli głównej, ale problemów do rozwiązania jest dużo. W ciagu tej drogi jest aż 13 mostów. Wszystkie zgłaszane tu wnioski uważam za uzasadnione - stwierdziła radna wojewódzka - pani Nowogórska, w czym poparła ją pani Tworzydło.  Z dyskusji wynikał także taki wniosek, że wszyscy zgromadzeni na spotkaniu w Żegocinie chcą kompleksowego i szybkiego rozwiązaniu problemów związanych z drogą wojewódzką E - 965. Tak dyskusję podsumował potem dyrektor ZDW Grzegorz Stech: - Uważam, że wnioski z tej narady są następujące: dotychczasowe działania przyniosły dobre efekty w zakresie modernizacji, poprawy bezpieczeństwa i lokalnego uspokojenia ruchu, np. poprzez przebudowę skrzyżowań. Będziemy więc kontynuować to, co do tej pory było dobre i zastanowimy się nad możliwością poszerzenia współpracy o budowę zupełnie nowych przebiegów (np. wyprostowania drogi przy cmentarzu żydowskim w Nowym Wiśniczu - dop. autora). Nie wiemy, co będzie ostatecznie z połączeniem tej drogi z autostradą (o tym zadecyduje Generalna Dyrekcja Dróg - dop. autora), co moim zdaniem musi być zrobione, ale wymaga wsparcia parlamentarzystów z tego regionu.   Bardzo interesujące jest ustalenie, że województwo dostanie poparcie od samorządów, jeśli chodzi o zmianę zasad finansowania dróg publicznych zarządzanych przez samorządy. Takie wsparcie ma być i wtedy uda się pozyskać więcej pieniędzy na to co mamy do zrobienia na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych (mowa o zabranej kiedyś samorządom, a obecnie planowanym zamiarom przywrócenia subwencji drogowych - dop. autora). To powinno spowodować równomierny rozwój wszystkich tych dróg. W roku 2008 chcemy skończyć korektę drogi w Żegocinie  (wyprostowanie w przysiółku Nizowa - dop. autora), wybudować kolejne odcinki chodników na terenie Bochni, Nowego Wiśnicza, Żegociny, może uda się także w Młynnem. Zaczniemy przebudowę skrzyżowania w Limanowej w stronę Starego Rybia (to zadanie dwuletnie). Zabiegamy o pieniądze z budżetu województwa   i budżetów gmin na modernizację nawierzchni. Im więcej będzie tych pieniędzy, to więcej zrobimy. Chcielibyśmy w każdej gminie coś zrobić. Będziemy przygotowywać się do przebudowy skrzyżowań w Muchówce, Bochni (w stronę Proszówek). Jeśli nie będzie przeszkód i utrudnień (sprawy wlasności gruntów) to będzie to zadanie do ukończenia w 2009 roku. W tym roku "mamy w ZDW "bogatszy" budżet - 320 mln na starcie, ubiegły zamknęliśmy 250 mln, skok jest więc znaczący. Ale ta droga (E-965) nie jest w tym budżecie ujęta.
     W "Planie rozwoju sieci dróg wojewódzkich w Małopolsce na lata 2007 - 2013" zaznaczono, że tylko 35 % odcinka tej drogi jest w złym stanie. Dla porównania procent ten na innych drogach przedstawia się następująco: E - 962 - 100 %, E - 757 - 86 %, E - 783 - 82 %, E 776 - 74%. Bardzo niewiele dróg ma więc stan nawierzchni bardzo dobry (E - 773 - 100%, E - 774 - 100%, E - 959 - 100%). Jednocześnie analizując ilość wypadków na drogach zaliczono drogę E -965 do grupy najbardziej zagrożonych wypadkami. Potrzeba działań więc istnieje i dobrze się stało, że narada w Żegocinie potwierdziła zgodność tutejszych samorządów i dyrekcji ZDW w Krakowie w sprawie tych najbliższych i tych perspektywicznych działań, wśród których pojawił się nawet futurystyczny plan wykonania tunelu pod Widomą, zaczynającego się w Żegocinie, a kończącego w Młynnem.

    

[wstecz]