GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŻEGOCINIE

SPRAWOZDANIE GOPS ZA 2012 ROK

1. Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2012 roku z zadań pomocy społecznej.

    Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żegocinie swoją pomocą w 2012 roku objął 198 rodzin, w tym: świadczenia pieniężne 106 rodzin, świadczenia niepieniężne 64 rodziny, pomocą usługową 3 osoby i pomocą wyłącznie w postaci pracy socjalnej 68 rodzin. GOPS Żegocina realizuje swoje zadania, które pokrywane są zarówno ze środków otrzymywanych z Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz ze środków własnych. Szczegółowy plan finansowy Ośrodka oraz jego wykonanie za 2012 r. zawiera poniższa tabela:

  Plan Wykonanie %
1.    Ogółem - Wydatki bieżące
w tym:       
            
2.491.584,00 2.471.885,36 99,21
Wydatki bieżące jednostek budżetowych   410.847,00 403.395,49 98,19
1. Wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane   325.262,00 318.327,74 97,87
2. Wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych   85.585,00 85.067,75 99,40
3. Wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych   1.950.088,00 1.937.841,65 99,37
4. Wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodz. z budż. UE   130.649,00 130.648,22 100

Szczegółowe wykorzystanie otrzymanych środków na dzień 31.12.2012 r. przedstawia się następująco:

L.p

Dział

Rozdział

 Nazwa - treść

Plan

początkowy

Plan po

zmianach

Wykonanie

     %

1.

852

85202

Domy Pomocy SpołecD  Domy pom Formy pomocy społecznej

Wydatki bieżące

W tym:

1. Wydatki bieżące jednostek budżetowych

1.2    wydatki związane z realizacją zadań statutowych

48.453,00

48.453,00

 

48.453,00

48.453,00

48.384,00

48.384,00

 

48.384,00

48,384,00

48.383,56

48.383,56

 

48.383,56

48.383,56

100

100

 

100

100

 2

852

85212

Świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu

 alimentacyjnego: 

 Wydatki bieżące

  w tym:

 1. Wydatki bieżące jednostek budżetowych

1.1    wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane

1.2    wydatki związane z realizacją zadań statutowych

3.   wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych

1.863.261,00

 

1.863.261,00

 

    96.110,00

    91.560,00

      4.550,00

1.767.151,00

1.825.953,00

 

1.825.953,00

 

     96.110,00

     88.560,00

       7.550,00

1.729.843,00

1.813.375,01

 

1.813.375,01

 

     89.388,07

     82.338,09

       7.049,98

1.723.986,94

 

99,31

 

99,31

 

93,01

92,97

99,38

99,66

 3

852

85213

Składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne

Wydatki bieżące

 W tym:  

1. Wydatki bieżące jednostek budżetowych

1.1 wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane

 

 

9.488,00

9.488,00

 

9.488,00

9.488,00

 

 

9.218,00

9.218,00

 

9.218,00

9.218,00

 

 

8.509,70

8.509,70

 

8.509,70

8.509,70

 

 

92,31

92,31

 

92,31

92,31

 4

852

85214

Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

Wydatki bieżące

W tym:

3.   wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych

 

88.430,00

88.430,00

 

88.430,00

 

89.623,00

89.623,00

 

89.623,00

 

89.621,16

89.621,16

 

89.621,16

 

99,99

99,99

 

99,99

 5

852

85216

Zasiłki stałe

Wydatki bieżące

W tym:

1. Wydatki bieżące jednostek budżetowych

1.1.wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane

3. wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych

49.291,00

49.291,00

 

      0

       0

49.291,00

48.382,00

48.382,00

 

0

0

48.382,00

44.772,65

44.772,65

 

0

0

44.772,65

92,54

92,54

 

0,00

0,00

92,54

 6

 852

85219

Ośrodki pomocy społecznej

Wydatki bieżące

W tym:

1. Wydatki bieżące jednostek budżetowych

1.1    wydatki na wynagrodzenia. i składki od nich naliczane

1.2     wydatki związane z realizacją zadań statutowych

213.107,00

213.107,00

 

213.107,00

191.703,00

  21.404,00

227.262,00

227.262,00

 

227.262,00

204.033,00

  23.229,00

227.252,25

227.252,25

 

227.252,25 204.030,91

  23.221,34

 100

 100

 

100

100

99,97

 7

852

 85228

 Usługi opiekuńcze   

Wydatki bieżące

W tym:

1. Wydatki bieżące jednostek budżetowych

1.1    wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane

1.2 wydatki związane z realizacją zadań statutowych 

24.453,00

24.453,00

 

24.453,00

23.378,00

  1.075,00

  24.323,00

  24.323,00

 

24.323,00

23.451,00

     872,00

24.311,91

24.311,91

 

24.311,91

23.449,04

     862,87

99,95

99,95

 

99,95

99,99

98,95

 

 8

852

 85295

 Pozostała działalność - "Pomoc państwa w zakresie dożywiania", pomoc finansowa dla niektórych osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne

Wydatki bieżące

W tym:

1.       Wydatki bieżące jednostek budżetowych 

1.2 wydatki związane z realizacją zadań statutowych

3. wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych

 

55.113,00

55.113,00

 

55.113,00

 

      0

      0

55.113,00

87.790,00

87.790,00

 

87.790,00

 

  5.550,00

  5.550,00

82.240,00

85.010,90

85.010,90

 

85.010,90

 

  5.550,00

  5.550,00

79.460,90

96,94

96,94

 

96,94

9

 853

 85395

Projekt systemowy "Lepsze jutro w gminie Żegocina" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja integracji społecznej Działania 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji Poddziałanie 7.1.1. Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej.

Wydatki bieżące

W tym:

4.wydatki na programy finansowane z udziałem środków    pochodzących z budżetu UE

130.649,00

 

130.649,00

 

130.649,00

130.649,00

 

130.649,00

 

130.649,00

130.648,22

 

 130.648,22

 

130..648,22

100

 

100

 

100


2. ANALIZA WYKONANIA ZADAŃ

   W dziale 852 rozdz. 85202 - Domy pomocy społecznej: Ośrodek opłaca pobyt w DPS za dwie osoby z terenu tutejszej gminy. Zarządzeniem Starosty Limanowskiego Nr15/2012 z dnia 28.02.2012r. został ustalony średni miesięczny koszt pobytu w Domu Pomocy Społecznej w Limanowej dla osób somatyczne przewlekle chorych wynosi 2.932,48 zł /Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego z dnia 12.03.2012r. Nr 148 poz.1047/, oraz Zarządzeniem Nr 11/2012 Starosty Bocheńskiego z dnia 12.03.2012r. został ustalony średni koszt utrzymania mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej w Bochni dla osób przewlekle psychicznie chorych w wysokości 2.476,53 zł / dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego poz.1211/.

    W Dz. 852 rozdziale 85212- GOPS realizuje zadania z zakresu świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego.

    Zadania realizowane w tym rozdziale finansowane są w całości ze środków z dotacji. Ośrodek wypłacił w 2012 r. świadczenia rodzinne wraz z przysługującymi dodatkami dla 479 rodzin w tym:
-    zasiłki rodzinne wraz z dodatkami dla 320 rodzin,
-    jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka dla 66 rodzin,
-    zasiłki pielęgnacyjne dla 124 osób,
-    świadczenia pielęgnacyjne dla 62 osób,
-    składki na ubezpieczenia emerytalno rentowe opłacane są za 27 osób, na łączną kwotę 1.783,658,85 zł oraz świadczenia z funduszu alimentacyjnego na kwotę 29.716,16 zł.

    Oprócz zadań związanych z wypłatą świadczeń rodzinnych GOPS Żegocina realizuje działania z zakresu wypłaty i obsługi zaliczki i funduszu alimentacyjnego. W odniesieniu do zaliczki alimentacyjnej Ośrodek w latach 2005-2008 płacił zaliczkę alimentacyjną dla 4-ch rodzin w tym 6-ga uprawnionych dzieci. Kwota największej zaległości wykazanej przez komornika wynosi:
-    z tytułu wypłaconych zaliczek alimentacyjnych - 27.290,00 zł
-    z tytułu należności wierzyciela alimentacyjnego - 40.680,00 zł
-    oraz należności likwidatora funduszu alimentacyjnego powstałych z tytułu świadczeń alimentacyjnych wypłaconych przed dniem 1 maja 2004r. - 49.266,00
    Stan zaległości na 31.12.2012r. wynosi 28.654,72zł.
    Zobowiązania dłużników alimentacyjnych wobec Skarbu Państwa to 50% wypłaconej kwoty zaliczki + 5% co stanowi kwotę na 31.12.2011r. w wysokości 14.327,36zł

    Natomiast w odniesieniu do wykonywania zadań w ramach funduszu alimentacyjnego Ośrodek od X.2008 r. - V 2009 r. wypłacał dla 3-ch rodzin w tym 5-ga dzieci środki z funduszu alimentacyjnego. Natomiast od VI 2009 r. do 31.12.2012 r. wypłaca się dla 5-u rodzin w tym 8-ro dzieci.
    Stan zaległości na dzień 31.12 2012 r. wynosi 78.958,43 zł w tym : zobowiązania dłużników wobec Skarbu Państwa wynoszą - 49.655,07 zł , na rzecz gminy dłużnika - 13.511,68 zł na rzecz gminy wierzyciela - 15.791,68 zł. Łączna kwota należnych odsetek pozostałych do zapłaty od wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego wynosi 15.929,36 zł. W 2012 r. wpłynęły wpłaty regulująca stan zaległości na kwotę ogółem 726,22zł od dłużników alimentacyjnych..

    Wobec powyższego podjęto następujące działania wobec 7-miu dłużników alimentacyjnych mieszkających na terenie tutejszej gminy tj.:
-    na wniosek organu właściwego wierzyciela /zgodnie z art3 ust.5 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów/ 7-miu zostało wezwanych w celu przeprowadzenia z nimi wywiadu alimentacyjnego w tym:3-ch dłużników nie zgłosiło się, pozostałych 4-ch się zgłosiło (są to osoby bezrobotne nie zarejestrowani w biurze pracy).
    Podjęto wobec nich następujące działania:
-    zobowiązano 4 dłużników alimentacyjnych do zarejestrowania się w Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy.
-    Wszczęto 5 postępowań dotyczących uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych
-    Wydano 3 decyzje o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych
-    złożono 3 wnioski do prokuratury o ściganie za przestępstwo określone w art.209§1 kodeksu karnego
-    skierowano 3 wnioski do Starostwa Wydział Komunikacji o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego.
Działania podjęte wobec dłużników alimentacyjnych, którzy nie zamieszkują na terenie tutejszej gminy, a wypłacane są świadczenia z funduszu alimentacyjnego dla wierzycieli
-    sporządzono 10 tytułów wykonawczych do Urzędu Skarbowego w związku z nieuregulowaniem zaległości z tytułu wypłaconych wierzycielkom świadczeń.
   Z zaświadczeń o bezskuteczności o egzekucji otrzymanych od komorników wynika, że dłużnicy alimentacyjni nigdzie nie pracują, nie pobierają stałych świadczeń, oraz nie prowadzą działalności, co wiąże się z brakiem dochodów z których można by było wyegzekwować zaległości.

   W dziale 852 rozdz. 85213- Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w zajęciach w centrum integracji społecznej: Ośrodek opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne za 11 osób uprawnionych do zasiłku stałego. Składki są pokrywane ze środków budżetu państwa, co stanowi kwotę ogółem w wysokości 3.829,70 zł. Ponadto Ośrodek pokrywa składki za 12 osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego. Składki są pokrywane w całości z budżetu państwa, co stanowi kwotę ogółem w wysokości 4.680,00zł.

    W dziale 852 rozdz. 85214- Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Ośrodek udzielił świadczeniobiorcom pomocy w formie:
-    zasiłków celowych dla 85 rodzin na kwotę ogółem w wysokości 49.910,00 zł płatnych ze środków własnych
-    zasiłków okresowych dla 28 rodzin na kwotę ogółem 39.711,16 zł w tym: płatnych ze środków własnych w wysokości ogółem 11.231,16zł i ze środków budżetu państwa w wysokości ogółem 28.480,00zł.

    W dziale 852 rozdz.85216- Zasiłki stałe: ośrodek udzielił świadczeniobiorcom pomocy w formie zasiłków stałych dla 12 osób. Zasiłki stałe są finansowane w ze środków budżetu państwa, co stanowi kwotę w wysokości ogółem 44.772,65zł w tym jedna osoba w związku z nabyciem praw do emerytury nie spełnia przesłanek do dalszego pobierania zasiłku i ma świadczenie do zwrotu jako nienależnie pobrane, co daje kwotę w wysokości 2.220,00zł.

    W dziale 852 rozdz. 85219- Ośrodki pomocy społecznej: W tym rozdziale pokrywane są wydatki związane z bieżącym utrzymaniem Ośrodka. W ośrodku są zatrudnione 4 osoby tj. kierownik - pełny wymiar czasu pracy, główny księgowy - 1/2 etatu , 2-ch pracowników socjalnych w pełnym wymiarze czasu pracy oraz radca prawny - umowa zlecenie. Środki otrzymane na pokrycie zadań w tym rozdziale pochodzą z dwóch źródeł tj. z dotacji otrzymywanej z Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz środków własnych otrzymywanych z Urzędu Gminy Żegocina. Na dzień 31.12.2012 r. kwota otrzymanych środków z dotacji wynosi 43.042,20 w tym 3.826,20 stanowią środki na realizację programu z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Środki z otrzymanej dotacji w wysokości 39.216 zostały wykorzystane na pokrycie wynagrodzeń pracowników z tytułu zawartych umów o pracę, dodatków dla pracowników socjalnych oraz kosztów podwyższonej od miesiąca lutego 2012 r. o 2% składki rentowej. W odniesieniu do wydatków na przemoc kwota 2.842 została przekazana na wynagrodzenia z tytułu zawartych umów zlecenia a 984,20 stanowiły koszty szkolenia i delegacji.
    Wysokość otrzymanych środków własnych z Urzędu Gminy na 2012 r. wyniosła 184.210,05 zł w tym środki na realizację programu z zakresu przemocy stanowią 3.831,89 zł. Z zakresu przemocy otrzymane środki zostały wykorzystane na pokrycie wynagrodzeń z tytułu zawartych umów zlecenia- w wysokości 1.508 zł oraz na zakup ulotek, plakatów, materiałów biurowych, publikacji naukowych itp. -2.323,89 zł. Pozostałe środki na utrzymanie Ośrodka zostały wykorzystane na pokrycie wynagrodzeń wraz z pochodnymi w wysokości 160.464,91 zł, natomiast 19.913,25 stanowi pozostał działalność Ośrodka.
    Zatem ogólna kwota wynagrodzeń pracowników w 2012 r. uwzględniając środki własne i z dotacji wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, składkami ZUS oraz umową zlecenia wynosi: 204.030,91 zł Kwota wydatków przeznaczonych na pozostałą działalność bieżącą jednostki wynosi 23.221,34 zł i obejmuje wydatki m.in. na: zakup paliwa do samochodu, prenumeratę czasopism fachowych, usługi pocztowe, internet, obsługę programów komputerowych, rozmowy telefoniczne, szkolenia pracowników, odpis na ZFŚS.
    W ramach działań podejmowanych w tym rozdziale GOPS Żegocina realizuje program przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Zarządzeniem Nr 19/2011 Wójta Gminy Żegocina z dnia 24 stycznia 2011 r. został powołany Zespół Interdyscyplinarny, który realizuje zadania określone w Gminnym Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na terenie Gminy Żegocina. Celem tego programu jest wprowadzenie szeregu działań mających na celu przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, zwiększenie profesjonalizmu służb społecznych w udzielaniu pomocy osobom doświadczającym przemocy oraz podejmowanie odpowiednich działań wobec sprawców. Realizacja zadań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie w Gminie Żegocina prowadzonych w 2012 r finansowana była ze środków Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz budżetu Gminy Żegocina, zgodnie z kryteriami przewidzianymi dla I grupy działań określonych przez Małopolski Urząd Wojewódzki. W 2012r. na realizację I grupy działań wydatkowano środki w wysokości ogółem 7.658,09 zł w tym: środki własne w kwocie - 3.831,89 zł oraz środki budżetu państwa w kwocie -3.826,20 zł . W ramach realizacji zadań zakupiono ulotki i plakaty informacyjne, zawierające numery telefonów instytucji zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w gminie Żegocina oraz w powiecie bocheńskim, które udostępniono mieszkańcom Gminy. Zamieszczono również informacje w internecie dotyczące zjawiska przemocy w rodzinie. Zespół Interdyscyplinarny zorganizował dwa spotkania specjalistów z rodzicami młodzieży szkolnej. Jedno z nich miało miejsce w trakcie zabrania z rodzicami w Zespole Szkół w Żegocinie dnia 22 listopada z Panią Barbarą Woszczyna - Dyrektorem Krakowskiego Ośrodka Terapii, drugie zaś 27 listopada w Publicznej Szkole Podstawowej w Bytomsku z Panią Aleksandrą Potysz-Rzyman - psychologiem Fundacji "Falochron" z Krakowa, na temat przemocy rówieśniczej. Zespół Interdyscyplinarny w Żegocinie w 2012 r zbierał się na posiedzenia cztery razy, zostało także przeprowadzone jedno szkolenie dla członków Zespołu, pod tytułem "Szkolenie z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie - Niebieskie Karty". Powołane zostały cztery nowe grupy robocze do spraw indywidualnych przypadków oraz pracowały dwie kontynuujące prace z roku 2011, które zbierały się na posiedzeniach dziesięć razy.
   Do Przewodniczącego Zespołu w 2012 r trafiły cztery Niebieskie Karty. Głównymi przyczynami założenia Niebieskich Kart była przemoc psychiczna, zaniedbanie, w zdecydowanej większości przypadków powodem zachowań przemocowych było nadużywanie alkoholu przez sprawców. W związku z tym do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zostało skierowanych pięć osób. Działa Punkt Informacji Wsparcia i Pomocy dla osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie czynny dwa razy w tygodniu. Zatrudniono na umowę zlecenia specjalistę - psychologa, który pełni dyżury w Punkcie Informacji Wsparcia dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie raz w tygodniu.

    W dziale 852 rozdz.85228 - Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze Ośrodek pokrywa koszty zatrudnienia na 1 etatu opiekunki domowej, która sprawuje opiekę w formie usług opiekuńczych nad 3-ma niepełnosprawnymi osobami.

    W dziale 852 rozdz.85295 - Pozostała działalność: tym pokrywane są koszty realizacji wieloletniego programu "Pomoc państwa w zakresie dożywiania". Z tej formy pomocy skorzystało ogółem 190 osób w tym: 144 uczniów dla których opłacany jest gorący posiłek w 4-ch szkołach i 2-ch przedszkolach na terenie tutejszej gminy na kwotę ogółem 48.602,00zł w tym:koszty posiłków pokrywane są w wysokości 30% ze środków własnych dotacji urzędu gminy, co stanowi kwotę w wysokości ogółem 14.580,60 zł ,oraz 70% ze środków budżetu państwa , co stanowi kwotę w wysokości ogółem 34.021,40 zł.
    Na wniosek dyrektorów szkół tutejszy ośrodek pokrywał posiłki dla 13 uczniów znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji zgodnie z art.6a tj. bez wydawania decyzji. Posiłki te były w całości pokrywane ze środków własnych urzędu gminy na kwotę ogółem 3.505,90zł.
    Doposażona została stołówka w niezbędnych sprzęt w Publicznym Przedszkolu w Żegocinie na kwotę ogółem 5.550,00 w tym ze środków budżetu państwa -4.440,00 /80%/ i ze środków własnych dotacji urzędu gminy 1.110,00 / 20%
    W ramach w/wym. programu ośrodek przyznał świadczenie dla 68 osób w formie zasiłku celowego na zakup żywności w kwocie ogółem14.523,00zł w tym 60% płatne ze środków budżetu państwa co stanowi kwotę 8.713,80zł i 40% z budżetu gminy co stanowi kwotę 5.809,20zł.
    Ponadto zawarto porozumienie w sprawie dożywiania dzieci z terenu gminy Laskowa. W związku z tym wydatkowano środki w wysokości 2.830,00 zł w 2012 r. na pokrycie kosztów dożywiania dzieci.
    W rozdziale tym wydatkowano środki w ramach rządowego programu wspierania niektórych osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne. Z tej formy świadczeń skorzystało 9 rodzin uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego które pobierały dodatek w kwocie po 100 zł miesięcznie, co dało kwotę ogółem 10.000,00 zł
    Kuratorium Oświaty w Krakowie przyznało 2 miejsca dla dzieci z rodzin najuboższych na kolonie letnie. Tutejszy ośrodek wytypował 2-je dzieci, które uczestniczyły w dwutygodniowej koloni letniej w Bobowej na przełomie lipiec/sierpień 2012 r.

    Pracownicy socjalni udzielają pomocy w formie pracy socjalnej. Tą formą pomocy w 2012 r. odjęto 198 rodzin, w tym 68 rodzin objętych wyłącznie w postaci pracy socjalnej. Praca socjalna jest podstawowym instrumentem przy pomocy którego pracownik socjalny podejmuje działania zmierzające do wyprowadzenia osoby lub rodziny z systemu pomocy społecznej. Celem prowadzonej działalności zawodowej jest pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie. Praca socjalna ma umożliwić osobom i rodzinom pełnienie odpowiednich ról społecznych, odpowiednich do ich sytuacji faktycznej i występujących okoliczności.
    W ramach pracy socjalnej pracownicy socjalni między innymi udzielali:
-    informacji dotyczących ubiegania się o świadczenia z pomocy społecznej, kryteriach przyznawania świadczeń,
-    wydawanie wniosków o ustalenie stopnia niepełnosprawności,
-    osoby i rodziny mające problemy kierowano do psychologa lub radcy prawnego,
-    monitorowano sytuację rodzin zagrożonych uzależnieniami,
-    motywowanie osób bezrobotnych do poszukiwania pracy,
-    udzielano poradnictwa dotyczącego uzyskania świadczeń z innych instytucji np. renty, emerytury, dofinansowania dla osób niepełnosprawnych z PFRON-u,
-    coroczne monitorowanie pracowników socjalnych wraz z policją sytuacji mieszkaniowej osób samotnych, starszych, niepełnosprawnych, nadużywających alkoholu w okresie przedzimowym.

    Kolejnym narzędziem pracy pracownika socjalnego jest kontrakt socjalny .jest to pisemna umowa zawarta z osobą ubiegającą się o pomoc, określająca uprawnienia i zobowiązania stron umowy, w ramach wspólnie podejmowanych działań zmierzających do przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej osoby lub rodziny. W 2012r. pracownicy socjalni zawarli 4 kontrakty socjalne w ramach których osiągnięto następujące rezultaty:
-    pozyskania stypendium,
-    terminowe regulowanie wydatków,
-    podjęcie leczenia w ośrodku uzależnień,
-    ustalenie stopnia niepełnosprawności.

3. Sprawozdanie z realizacji wieloletnich przedsięwzięć Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie za 2012 r.

    W ramach przedsięwzięć wieloletnich Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przystąpił od 1 kwietnia 2010 r. do realizacji projektu systemowego "Lepsze jutro w gminie Żegocina" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt ma być realizowany od 01.04.2010 r. do 31.12.2012 r. Ma na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu beneficjentów pomocy społecznej w Gminie Żegocina poprzez aktywizację społeczną i zawodową.
   W związku z dalszą realizacją tego projektu w 2012 r. przeprowadzona została w miesiącach styczeń - luty rekrutacja osób do udziału w projekcie . Oddelegowany pracownik socjalny do pracy w projekcie przeprowadził analizę środowiska, przygotował proces rekrutacyjny w wyniku, którego zakwalifikowano 6 osób do udziału w projekcie oraz utworzono listę osób rezerwowych (1 osoba). Zostało również zorganizowane spotkanie informacyjne na którym przedstawiono cel, założenia projektu, wymagania oraz planowane formy wsparcia.
   W 2012 r. udział w programie wzięło 6 osób. W ramach poszczególnych instrumentów realizowanych na rzecz beneficjentów ostatecznych w 2012 roku zorganizowano trening kompetencji i umiejętności społecznych z psychologiem, indywidualne poradnictwo psychologiczne, trening umiejętności społecznych - rozwój ról społecznych, warsztaty z zakresu aktywnego poszukiwania pracy, wsparcie indywidualne prowadzone przez doradcę zawodowego, kurs komputerowy, kurs opiekun osób starszych i dzieci oraz kurs profesjonalny sprzedawca , zorganizowano również i sfinansowano badania sanitarno- epidemiologiczne, badania profilaktyczne: wstępne i okresowe, kontrolne z zakresu medycyny pracy i środowiska.
    Zgodnie z założeniami projektu przez cały okres jego realizacji prowadzona jest jego promocja. W ramach działań z tym związanych Ośrodek na gminnej stronie internetowej oraz miesięczniku Ziemia Bocheńska zamieścił informacje dotyczące prowadzonej rekrutacji z podaniem kryteriów w oparciu o które była ona przeprowadzona, poinformowano również o głównym celu realizowanego projektu, o działaniach jakie planuje się podjąć w ramach poszczególnych instrumentów aktywizacji. Ponadto zakupiono i rozdystrybuowano materiały promocyjno- informacyjne tj. ulotki, dotyczące realizowanego projektu, a także zamieszczono plakaty w miejscach ogólnie dostępnych. Zakupiono i przekazano uczestnikom projektu materiały promocyjno- informacyjne (teczka, długopis, notatnik). Projekt jest finansowany ze środków UE w 86,03 %, natomiast 13, 97% stanowi wkład własny do projektu.
   Głównym celem realizowanego projektu systemowego "Lepsze jutro w gminie Żegocina" jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu beneficjentów pomocy społecznej w gminie Żegocina. Cel ten jak i cele szczegółowe powinny być osiągnięte przez realizację zadania 1 tj. Aktywna integracja w skład której wchodzą:
- instrument aktywizacji społecznej,
- instrument aktywizacji zawodowej,
- instrument aktywizacji zdrowotnej,
- instrument aktywizacji edukacyjnej.
    W ramach poszczególnych instrumentów w 2012 roku zorganizowane zostały następujące działania:
Instrument aktywizacji społecznej:
1.    Trening kompetencji i umiejętności społecznych z psychologiem - łącznie 25 godzin. Zrealizowane zostały następujące tematy: praca w zespole, autoprezentacja; warunki skutecznej komunikacji; wyznaczanie granic - autoprezentacja; radzenie sobie ze stresem; planowanie, wyznaczanie celów.
2.    W miesiącu czerwcu oraz lipcu 2012r odbyło się indywidualne poradnictwo psychologiczne dla beneficjentów ostatecznych projektu ( po 4 godziny na osobę ).
3.    Trening umiejętności społecznych - rozwój ról społecznych - zajęcia grupowe łącznie 15 godzin. Zajęcia prowadził również psycholog,
miały one na celu nabycie nowych umiejętności na temat relacje rodzice - dzieci; rola rodzica oraz rola pracownika . Tak
jak pozostałe zakończyły się wydaniem odpowiedniego zaświadczenia.
Instrument aktywizacji zawodowej:
1. Zorganizowane zostały warsztaty z zakresu aktywnego poszukiwania pracy łącznie 29 godzin. Zgodnie z dziennikiem zajęć zrealizowano następujące tematy: zasady funkcjonowania rynku pracy, metody poszukiwania pracy; dokumenty niezbędne / przydatne w procesie poszukiwania pracy; opracowanie życiorysu zawodowego; oczekiwania związane z przyszłą pracą, opracowanie listu motywacyjnego; rozmowa kwalifikacyjna; elementy Kodeksu Pracy - rodzaje umów; elementy przedsiębiorczości; Internet - nowoczesne narzędzie poszukiwania pracy. Beneficjentki otrzymały stosowne zaświadczenia o ukończeniu warsztatów.
2.W miesiącu czerwcu 2012r odbyło się indywidualne wsparcie z zakresu warsztatów aktywnego poszukiwania pracy dla beneficjentów ostatecznych projektu ( po 4 godziny na osobę ).
Instrument aktywizacji zdrowotnej:
   W ramach tego instrumentu w miesiącach lipiec, sierpień 2012r zorganizowano i sfinansowano badania sanitarno - epidemiologiczne, badania profilaktyczne: wstępne, okresowe, kontrolne z zakresu medycyny pracy i środowiska, wydawanie orzeczeń o zdolności do pracy. Badania odbyły się w Szpitalu Powiatowym w Bochni jak również w Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Bochni. Po odbytych badaniach beneficjentki ostateczne projektu "Lepsze jutro w gminie Żegocina" otrzymały zaświadczenia lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych - zdolna do wykonywania pracy oraz zaświadczenie lekarskie z badania przeprowadzonego do celów sanitarno - epidemiologicznych wobec braku przeciwwskazań zdrowotnych zdolny do podjęcia/ wykonywania prac w procesie produkcji i w obrocie żywnością .
Instrument aktywizacji edukacyjnej:
    W ramach instrumentu aktywizacji edukacyjnej zorganizowano następujące działania:
1. W miesiącu sierpniu kurs - opiekun osób starszych i dzieci (120 godzin tj. 60 godzin teoretycznych oraz 60 godzin praktycznych). Kurs został zorganizowany przez KAPP s.c ul. Miodowa 26/4.5 Kraków. Zajęcia teoretyczne odbył się w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Trzcianie, natomiast zajęcia praktyczne zostały zrealizowane w Domu Pomocy Społecznej dla osób przewlekle somatycznie chorych w Limanowej. W kursie uczestniczyła jedna beneficjentka, która to po zakończeniu w/w kursu otrzymała stosowne zaświadczenie o ukończeniu kursu oraz zaświadczenie o ukończeniu szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej.
2. Również w miesiącu sierpniu 2012r zorganizowano kurs komputerowy ( 30 godzin edukacyjnych) Powyższy kurs został zorganizowany przez Zakład Doskonalenia Zawodowego w Krakowie - Ośrodek Kształcenia Zawodowego w Bochni. Zajęcia były prowadzone w Szkole Podstawowej nr 1 Bochnia ul. Biała2 - pracownia komputerowa . W kursie wzięło udział 6 osób, które po zakończeniu otrzymały zaświadczenia MEN.
3. Ostatnim zrealizowanym w miesiącu listopadzie dla 5 beneficjentek ostatecznych był kurs - profesjonalny sprzedawca w wymiarze 80 godzin edukacyjnych: wykłady + ćwiczenia praktyczne. Powyższy kurs został zorganizowany przez Zakład Doskonalenia Zawodowego w Krakowie - Ośrodek Kształcenia Zawodowego w Bochni. Zajęcia były prowadzone w Niepublicznym Centrum Kształcenia Bochnia ul. Pod Lipką 5 . W kursie wzięło udział 5 osób, które po zakończeniu otrzymały zaświadczenia MEN.

    W ramach zawartego kontraktu socjalnego od miesiąca marca 2012 r. do września 2012 r. GOPS w Żegocinie wypłacił zasiłki celowe w ramach wkładu własnego dla 6 uczestników projektu. Na zakończenie każda z beneficjentek ostatecznych w/w projektu otrzymała podziękowania za udział w projekcie.

Plan realizowanego programu na 2012 r. przedstawia poniższa tabela:

                                                                                                                                                                           Plan                               Wykonanie                               %

 

1. Ogółem   :                                                                                                                                                       130.649,00                           130.648,22                                  100

    w tym:                                

4.wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodz. z budż.UE                                   130.649,00                       130.648,22                                     100

Szczegółowe wykorzystanie otrzymanych środków na dzień 31.12.2012 r. przedstawia się następująco:

L.p

Dział

Rozdział

Nazwa - treść

Plan

początkowy

Plan po zmianach

Wykonanie za  2012 r.

%

1

 853

 85395

Projekt systemowy "Lepsze jutro w gminie Żegocina" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja integracji społecznej Działania 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji Poddziałanie 7.1.1. Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej.

Wydatki bieżące

w tym:

4.wydatki na programy finansowane z udziałem środków    pochodzących z budżetu UE

130.649,00

 

 

 

130.649,00

 

130.649,00

130.649,00

 

 

 

130.649,00

 

130.649,00

130.648,22

 

 

 

130.648,22

 

130.648,22

100

 

 

 

 100

 

100

      Wysokość środków otrzymanych z UE  na realizację projektu na 2012r. wynosić ma 112.396,67 zł natomiast wkład własny wynosi 18.251,55 zł. ,co stanowi kwotę ogółem 130.648,22 zł . Powyższa kwota została wydatkowana w 100%. Środki te w całości zostały przeznaczone na pokrycie kosztów organizacji wsparcia dla uczestników projektu, zatrudnienia oddelegowanego do pracy w projekcie pracownika socjalnego jak i kosztów zarządzania projektem i jego promocji, jak również na pomoc finansową dla  beneficjentów ostatecznych projektu .

Powyższe sprawozdanie zostało przedłożone Radzie Gminy Żegocina w dniu 28 czerwca 2013 roku.

wstecz