ZMIANY W PROCEDURZE "NIEBIESKIEJ KARTY"

    "Niebieskie Karty" to procedura uruchamiana i realizowana w związku z uzasadnionym podejrzeniem istnienia przemocy w rodzinie. Obowiązuj ona w Policji od 1998 r., zaś w pomocy społecznej - od 2004 r. Zalecana była do stosowania również przez gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych.
     Istotne zmiany w zakresie realizacji procedury "Niebieskie Karty" przyniosła ubiegłoroczna nowelizacja ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1492, ze zm.). Dodany z dniem 1 sierpnia 2010 r. art. 9d znacząco rozszerzył krąg podmiotów włączonych w realizację tej procedury, wprowadzając jednocześnie zasadę ich wzajemnej współpracy. Działania na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie oraz sprawców przemocy mają odtąd podejmować nie tylko przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz Policji, ale również przedstawiciele oświaty i ochrony zdrowia. Ustawodawca zobowiązał jednocześnie Radę Ministrów do wydania rozporządzenia; które miałoby uszczegółowić procedurę "Niebieskie Karty" oraz określić wzory stosowanych w niej formularzy. Prace nad przygotowaniem tego rozporządzenia trwały ponad rok.
     Ostatecznie zostało ono wydane 13 września 2011 r. i weszło z życie 18 października 2011 r. Obecnie uprawnienie do wszczęcia omawianej procedury mają przedstawiciele wszystkich podmiotów zaangażowanych w jej realizację, tj. jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia. Zainicjowanie procedury następuje przez wypełnienie formularza "Niebieska Karta - A" stanowiącego załącznik do wspomnianego rozporządzenia. Impulsem do wypełnienia tego formularza może być powzięcie przez przedstawiciela jednej z wymienionych wyżej instytucji, w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych, podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie. Wszczęcie procedury może nastąpić również w wyniku zgłoszenia dokonanego przez członka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy w rodzinie. Na tym etapie prawdopodobieństwo stosowania przez daną osobę, przemocy domowej nie musi być zatem nawet uprawdopodobnione.
    Niemniej jednak kontynuowanie procedury będzie wymagało weryfikacji prawdziwości informacji, na podstawie których wypełniono formularz "Niebieska Karta - A". Jeżeli okaże się, że podejrzenie zaistnienia przemocy w rodzinie jest nieuzasadnione, wówczas procedura zostanie zakończona.
     Wypełnienie formularza "Niebieska Karta - A" następuje w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, choć rozporządzenie zezwala na dokonanie tej czynności również bez jej udziału, jeżeli nawiązanie bezpośredniego kontaktu jest niewykonalne. W tym ostatnim wypadku przedstawiciel podmiotu zaangażowanego w realizację procedury powinien jednak najpierw podjąć próbę skontaktowania się z osobą, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie. Gdyby się okazało, że stan zdrowia tej osoby lub zagrożenie jej życia lub zdrowia uniemożliwia jej obecność przy wypełnianiu formularza "Niebieska Karta - A", wówczas należałoby poczekać na ustanie przeszkody. Udział osoby, co do której istnieje podejrżenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie jest o tyle istotny, że bezpośrednio po wypełnieniu formularza "Niebieska Karta - A" osobie tej jest przekazywany formularz zawierający informację o przysługujących jej prawach, działaniach, które może podjąć i miejscach, w których może poszukiwać pomocy. Informacja ta jest objęta treścią formularza "Niebieska Karta - B", który stanowi kolejny załącznik do wspomnianego wcześniej rozporządzenia. W ciągu 7 dni od wszczęcia procedury wypełniony formularz "Niebieska Karta - A" powinien zostać przekazany przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego, który niezwłocznie, nie później niż w ciągu kolejnych 3 dni, informuje o sprawie pozostałych
członków zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej. Ci ostatni zapraszają na posiedzenie osobę, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie i w jej obecności wypełniają formularz "Niebieska Karta - C". Kontaktują się oni również z osobą, co do której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie celem wypełnienia w jej obecności ostatniego formularza, tj. "Niebieskiej Karty - D".Jeżeli pojawi się podejrzenie, że osoba, wobec której wszczęto tę procedurę, dopuściła się po raz kolejny aktu przemocy w rodzinie, zdarzenie to dokumentuje
się przez ponowne wypełnienie formularza "Niebieska Karta - A" lub formularza "Niebieska Karta - C".
     Rozporządzenie wymaga, by wszystkie działania podejmowane w ramach realizacji omawianej procedury były dokumentowane. Nie jest to jednak bynajmniej przejaw nadmiernej biurokracji. Wszelkie notatki i protokoły mogą być bowiem dowodem w postępowaniu karnym przeciwko sprawcy przemocy domowej, stąd w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa powinny być one przekazane Policji lub prokuratorowi.
     Obecnie nie budzi wątpliwości to, jakie działania wobec osoby dotkniętej przemocą domową i sprawcy tej przemocy mogą podejmować poszczególne podmioty zaangażowane w realizację procedury "Niebieskie Karty". Rozporządzenie skonkretyzowało bowiem obowiązki przedstawicieli poszczególnych instytucji oraz zadania członków zespołu interdyscyplinarnego i grupy roboczej. Od każdego podmiotu zaangażowanego w procedurę, osoba dotknięta przemocą w rodzinie może oczekiwać otrzymania kompleksowej informacji o możliwościach uzyskania pomocy i wsparcia oraz dalszych działaniach, które warto podjąć celem poprawy swojej sytuacji.
     Przedstawiciel ochrony zdrowia powinien również poinformować tę osobę o uprawnieniu do uzyskania bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego o ustaleniu przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie. Pracownik socjalny jednostki organizacyjnej pomocy społecznej powinien dokonać diagnozy sytuacji i potrzeb osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, a w razie potrzeby - zorganizować dostęp do pomocy medycznej oraz zapewnić schronienie w placówce świadczącej pomoc dla ofiar przemocy w rodzinie. Z kolei funkcjonariusz Policji jest zobowiązany do udzielenia osobie dotkniętej przemocą w rodzinie niezbędnej pomocy, zapewnienia ochrony jej życiu, zdrowiu i mieniu oraz zabezpieczenia śladów i dowodów przestępstwa na miejscu zdarzenia.
     Policja powinna również podjąć działania mające na celu zapobieganie zagrożeniom mogącym występować w rodzinie w przyszłości. W ramach tych działań funkcjonariusz Policji będzie skradał wizyty sprawdzające stan bezpieczeństwa osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w zależności od potrzeb określonych przez zespół interdyscyplinarny lub grupę roboczą.
     Istotne znaczenie w realizacji procedury "Niebieska Karta" ma również wielostronne oddziaływanie jej uczestników bezpośrednio na sprawcę przemocy celem uświadomienia mu konsekwencji jego działań oraz zmotywowania do zmiany zachowania. O ile jest to możliwe, funkcjonariusz Policji powinien przeprowadzić ze sprawcą przemocy domowej rozmowę, w szczególności o odpowiedzialności karnej, wzywając go jednocześnie do zachowania zgodnego
z prawem i zasadami współżycia społecznego.
    Z kolei pracownicy socjalni oraz przedstawiciele oświaty i gminnej komisji rozwiązywana problemów alkoholowych mogą uświadamiać osobom stosującym przemoc konsekwencje ich czynów oraz informować o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach korekcyjno-edukacyjnych. Działania w stosunku do sprawcy przemocy podejmują również członkowie zespołu interdyscyplinarnego i grupy roboczej. Informują oni sprawcę o konsekwencjach popełnionych czynów, motywują do udziału w programach korekcyjno-edukacyjnych, przeprowadzają rozmowę pod kątem nadużywania alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków oraz przekazują informacje o koniecznych do zrealizowania działaniach w celu zaprzestania stosowania przemocy w rodzinie. Sprawcę nadużywającego alkoholu należy skierować do gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Zakończenie procedury "Niebieska Karta" może nastąpić w dwóch wypadkach.
     Po pierwsze, jeżeli przemoc w rodzinie ustanie i uzasadnionym będzie przypuszczenie, że sprawca zaprzestanie jej dalszego stosowania. W takim wypadku procedura może zostać zakończona pod warunkiem jednak, że został zrealizowany indywidualny plan pomocy. Po drugie, zakończenie procedury następuje wówczas, gdy zostanie stwierdzona bezzasadność podejmowanych działań. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy dotychczas podjęte działania prowadzą do wniosku, że w rodzinie nie występuje zjawisko przemocy. Zakończenie procedury wymaga sporządzenia protokołu oraz powiadomienia o tym wszystkich podmiotów, które w niej uczestniczyły.
    Procedura "Niebieskie Karty" w kształcie nadanym przez rozporządzenie z 13 września 2011 r. powinna przyczynić się do zintensyfikowania i skoordynowania działań podejmowanych dotychczas przez różne służby na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar tej przemocy. Zasada współpracy podmiotów zaangażowanych w realizację tej procedury oraz towarzyszący jej klarowny rozdział zadań i obowiązków powinny w bliższej perspektywie czasowej przynieść efekty oczekiwane przez osoby dotknięte zjawiskiem przemocy w rodzinie.

------------
1) Nowelizacja ta została dokonana ustawą z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 125, poz. 842).
2) Rozporządzenie z dnia 13 września 2011 r\ w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieskie Karty" (Dz. U. Nr 209, poz. 1245).

                                                                                                                                        dr Monika Florczak-Wątor
                                                                                                                                          Uniwersytet Jagielloński

wstecz